M
magdalena81: Ok, ska kolla på det! Tack!
6 svar · 1,7k läst
S
stiges: Kallas i Dahls katalog för MV Kägla VA-"Miljon", så jag antar att det är Vårgårda Armatur som är tillverkare av blandaren, om det inte är MV som är fabrikatet, och då vet jag inte vad det är... Men Trio-Perfekta har reservdelen. Det går också att byta hela kranöverstycket till vanligt M20*1,5, och få vanlig krankägla...
5 svar · 9,1k läst
·
S
Smissarve: Frigolit rakt av verkar väl som en bra idé? Jag kan inte se någon anledning till att det skulle behöva vara glasfiberisolering. Det finns skumplastisoleringsrör till rör/slang. Sedan skadar det kanske inte att ha en musgiftstation i pumphuset.
1 svar · 2,1k läst
gadeberg
gadeberg: Tänk att man kan lyckas ibland :) Stort tack sålänge
15 svar · 3,0k läst
gadeberg
gadeberg: Ingen som vet hur länge momentant är i tid?
1 svar · 973 läst
Hermansson82
Hermansson82: Har precis rivit mitt wc och det är tänkt att byta ut avloppet mot nya fina i plast :D Nu till min fråga är det någon ide att byta ut avluftaren? Det innebär inget större extra arbete för mig bara lite mer att riva för att komma åt.
0 svar · 906 läst
T
Tiger79: Är ni nyinflyttade? Ge kommunen en korrekt avläsning. MST 283 är preliminär förbrukning 100930. Själv sådde vi gräs och har förbrukat mer än beräknat...
4 svar · 3,4k läst
·
R
Ruskenstam: Vid en särskild undersökning när jag skruvat isär fann jag att läckaget kom från själva tanken, en liten por där vattnet letade sig ut. Det blir skrotning men var finna en likadan, det är inte lätt att hitta i Sverige. Ruskenstam
1 svar · 6,3k läst
B
byggnissar: Kanske en dum fråga men jag har fått ett element installerat i mitt nya badum men det blir dåligt vamt. När ja tittade lite på övriga element i huset visade sig att kök o badrum var kopplat på ett sätt o resten av huset på ett annat sätt. Så skall trycket till termostaten eller nederkant på elementet.:( Var övertygad om att trycket skall gå till termstaten.
0 svar · 1,8k läst
gadeberg
gadeberg: [citat] Japp. På med en liten klick och vrid runt kopplingen mellan fingrarna så det stryks ut ett tunt lager
7 svar · 2,6k läst
v-g
v-g: Abducerade går att svetsa också svetsa svart är inga problem alls. Det är däremot inte helt lätt man får passa sig så man inte får porer och dålig genombränning. TIG är extremt trevligt att svetsa sånt här med, mig sisådär, pinnsvets går och gas fungerar rätt bra det också men det blir hett utav ¤%¤# så det är inte att rekommendera där brännbart finns i närheten.
7 svar · 6,2k läst
clain
clain: Aha ok, ja men då förstår jag. Då är det ett 2-rörssystem trots allt, kan man släppa dom funderingarna då. Tack tack !
2 svar · 13,3k läst
·
J
JerreEssberg: Jadå, inga problem
20 svar · 29,6k läst
K
KungAnka: Jag har plaströr. Helt rena , i alla fall det jag kan se och ta isär, dvs ner till golvet. Dessutom rinner det bra så länge ena vattenlåset är tomt, vilket talar emot stopp i rören. Eller kan stopp bete sig på det sättet?
2 svar · 5,2k läst
prototypen
prototypen: Låt allt stå (flera timmar) de kranar som inte har rumstemperatur måste vara fel på. Protte
1 svar · 4,6k läst
L
lordi: Ok, alltså beredaren har inget inkommande kallvatten, och bara varmvattensidan är kopplad. Varför då?, frågar man lite undrande :) Det är inte ovanligt att det läcker över kallvatten till varmvattensidan i någon blandare. Då får du efter ett tag tryck på varmvattensidan, och även i beredaren. Prova att spola i en varmvattenkran någonstans och se om det slutar droppa. Det händer
1 svar · 2,3k läst
K
KungAnka: OK, för köra en vända och kolla.
2 svar · 1,3k läst
B
Bujin: Hejsan, I inspektionshålet ser man ett avloppsrör. Jag vill fylla igen hålet med betong en bit upp. Avloppsrörets lucka kommer därför att behöva flyttas upp med ett rör. Vet någon var jag kan hitta ett sådant rör eller vad rör med den formen kallas? Man kanske hittar något på tippen. :rolleyes:
0 svar · 1,4k läst
·
M
magnu: Hej, Har en 25 år gammal termostatblandare. Den droppar om man inte drar åt kranen hårt. Jag har bytt packning och det hjälper inte. Det är samma typ av packning som sitter i vanliga kranblandare med vred. Gamla kranblandare kan man brotscha packningssätet. Någon som har erfarenhet. Dessutom vet var man kan hitta en brotsch till rimlig kostnad.
0 svar · 2,2k läst
C
carax: Skall beställa inbyggnadscistern för våra badrum. Skall ha en vägghängd WC. Noterar många olika fabrikat och priser Skall man köpa den fixturen som säljs tillsammans (paketpris) med WC eller skall man välja en fixtur från Geberit som en oberoende komponent. Vi har tittat på Villeroy&Boch Subway och vissa levererar denna i paket med fixtur från Gustavsberg (Triomont XS) medans andra
0 svar · 1,8k läst
R
redheat: svavel i vattnet ihop med offeranoden i varmvattenberedaren, då luktar det illa skall finnas olika typer av offeranod om man har lukt i varmvattnet har dålig lukt på varmvatttnet hos mig, skall byta ut min varmvattenberedare med offeranod till en beredare i rostfritt för då behövs det ej någon anod
8 svar · 12,5k läst
F
fridde: Tack för svaren! Efter noggrann rengöring så är det nu tätt, helt utan medel.
6 svar · 3,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Byt ut rubbet när golvet ändå är uppbrutet! Lägga avloppsrör är inte så krångligt, se till att det är fall överallt, använd 110-rör där det är möjligt och kona ner till 75 eller 50 bara den sista biten till golvbrunnar, vask osv, så raka dragningar med så långsträckta krökar som möjligt, tex är tre 30-gradersböjar eller två 45-or bättre än en 90-graders osv. Sätt fast
7 svar · 1,4k läst
Bödde
Bödde: [citat] Aha! Där har vi det, det var precis vad som hände! Tänk va man lär sig lär sig bara man frågar! Tack för hjälpen.
16 svar · 15,6k läst
M
magnu: [citat] Visst kan man få krokiga rör med COs och Biltemas rörbockare. Men för egen del, anser jag att det ska vara roligt med att renovera hemma. En stor del av nöjet förstörs om man måste slåss med undermåliga verktyg utan känsla. Att köpa skräpverktyg är numera aldrig ett alternativ, för mig, däremot sparar jag gärna både pengar och förvaringsutrymme, genom att hyra verktyg.
7 svar · 8,1k läst
Patrick E
Patrick E: I vacumventilen sitter en "boll" eller liknande som ska täppa till röret för att förhindra avloppslukt att komma ut. När det uppstår ett sug (undertryck) i avloppssystemet ska ventilen släppa in luft. Bollen kan ha fastnat så att det är konstant öppet. Om det t ex är undertryck i huset kan avloppslukten sugas in. En enskild avloppsanläggning med infiltrationsbädd ska tydligen inte
1 svar · 5,5k läst
B
Barracuda: Bifogar en bild på brunnen enligt frågan ovan, röret jag undrar över är det horisontella röret till vänster om cementröret som har sitt utsläpp inuti cementröret strax under det gråa röret (som är dagvattenrör från taket på huset). Vad har det röret för funktion?
1 svar · 8,2k läst
·
V
v94_hos: Hej Tråkigt att det inte fungerar med grannen. Visst kommer du få rätt, det gäller att vända sg till rätt myndighet. Vad avser servitutet idag, bara väg? Vad säger lantmäteriförrättingen? Om din kommun inte är en egen lanmäterimyndighet prata med Lanmäteriet i Lilljeholmen.
1 svar · 2,4k läst
M
M_Persson: Har idag lyckats fått ventilen till grannen att röra på sig. Och med den stängd så minskar inte trycket. Så för min del så är det case closed. Dock ska röris hit och få sätta dit lite ventiler. Troligtvis kommer grannen att skaffa egen pump nu då brunnen ligger på hans tomt.
4 svar · 9,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.