Hej,

har en kompis totalrenoverat och hans polska hantverkare har inte satt nån avluftare nånstans på hela anläggningen. Detta gör att det är i princip omöljligt att få ner nåt vatten i golvbrunnarna och att det kluckar vilt i ala vattenslåsen när man tex spolar i toaletten. Jag tänkte hjälpa honom att åtgärda problemet men allt avlopp ligger ju ingjutet under fin klinker osv nu så det är inte helt lättlöst. Min plan är därför att dra en gren från ett 40 mm (vitt) avloppsrör som sitter under handfatet på toalettet och sätta en avluftningsventil där. Inte helt optimalt men det borde ju bli bättre. Frågan är alltså om det finns nån backventli med 40 mm koppling eller om det finns nån övergång 40-50 (eller 75)?

Redigerat:
bmx skrev:
det är i princip omöljligt att få ner nåt vatten i golvbrunnarna och att det kluckar vilt i ala vattenslåsen när man tex spolar i toaletten.
Det där låter rätt oroväckande. Om det är svårt att få ner vatten och luft vill bubbla upp har man värre problem än att luftaren saknas. Förmodligen någon svacka eller liknande på avloppsröret där det kommer ha lätt att bli stopp i framtiden. Det ska vara fall i avloppsröret så att det man vill bli av med rinner iväg. Därför blir det inte mottryck i rören så länge man inte har ett (begynnande) stopp eller rören ligger fel (eller om det är något fel i trekammarbrunnen eller vad man nu är ansluten till). Luftaren ska egentligen bara funka som en hävertbrytare och släppa in luft efter det vatten som åker iväg så inte vattenlåsen sugs ur.

jo de har helt säkert gjort nåt fel med lutning osv också men jag tror ändå att det skulle hjälpa med avluftare. Testade nämligen att lyfta ur ett av vattenlåsen ur brunnarna och då vart det bra fart i avloppet och det hade liksom sugit fast med vaccum i brunnen. Det känns som om det är värt ett försök iallafall. prylarna kostar ju ett par hundra och att bila upp badrumsgolvet blir j väsentlivt dyrare.

Med den felbeskrivningen tror jag hellre på stopp i avloppet än att det i första hand beror på avsaknad av vacumventil.
Ta ur ett vattenlås och spola länge, endera är det öppet eller så är det stopp någonstans och det börjar tränga upp vatten någonstans.

Sedan får man inte nämna att det är polsk arbetskraft i farten, det kan bli en väldig debatt och stängda trådar.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.