Har ett litet problem som är fruktansvärt irriterande. Jag och min sambo har köpt sommarstuga som vi nu håller på att renovera och nu i helgen vi var ute upptäckte vi till våran enorma glädje att avloppet från toan har frusit!
WC är kopplad till sluten tank som är placerad bara några meter utanför badrummsväggen. Avloppet till BDT går till 2-kammarbrunn och det har som tur är inte frusit. Vi har underhållsvärme på ca 14 grader i stugan.
Antagligen är avloppet från wc till tank dåligt konstruerat så att det inte är fall på rören hela vägen utan samlas på något ställe som nu har frusit. Detta skall grävas upp och göras om till våren när marken är mer hanterbar igen men vad göra fram tills dess? inte så kul att vara där och jobba hela helgerna utan en toa i -10.
Min fundering är ifall det går att ha i en värmekabel med en sladd som lite vackert hänger ut ur wc stolen och koppla in denna när vi är där för att hålla avloppet öppet. Såg denna på jula
http://www.jula.se/frostvakter-ip54-128509 som reglerar värmen själv efter behov och som ansluts med vanlig stickpropp. Kan detta funka som nödlösning tills vi kan åtgärda problemet mer permanent?
Att gräva nu är inget alternativ