8 188 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Går det att gänga upp/vrida T-koppling på järnrör?
Absolut, men Det är ju det lodräta avsticket som skall bytas så själva T-kopplingen kommer ju sitta fast ändå. Men det är nog säkrast ändå att fixera det..magnu skrev:
Ytterligare en fundering då, vad rengör jag lämpligtvis de inre gängorna med när jag fått bort befintligt rör ur dem..
Stålborste, svinto, tandborste ell dyl?
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Nej, en stor hammare bara riskerar att förstöra, alltid. Slår gör jag bara när jag river gjutjärnsavlopp, men då vill jag iof att de ska gå sönder, så fort som möjligt
Nah, ser inte vitsen med det. Bra till rostiga skruvar på en bil kanske men här, nej tror aldrig jag haft med 5-56 i verktygslådan som rörläggare.
Men gör inte ett stort problem av detta, är bara ett litet 3/8 stick som ska bytas. Sätt på kaffet och ta en vanlig rörtång och skruva ur sticket. det är klart innan kaffet runnit ner
Det som blir kvar i gängorna pillar man ur med en liten skruvmejsel, vvs-skruv eller 3" spik. Beroende på vad man har i fickorna.
Produkter som diskuteras: "vvs-skruv"
VVS-skruv
En VVS-skruv är en skruv som används inom VVS (värme, ventilation och sanitet) för att fästa rör och andra VVS-komponenter. Dessa skruvar är vanligtvis tillverkade av rostfritt stål eller annat korrosionsbeständigt material för att tåla
Läs mer
Det löste sig rätt lätt med 3/8 röret precis som JesseEssberg mfl sagt, visade sig att framledningen var av dimensionen 1/2" men det gick lika bra det (om inte lättare).
Dessvärre höll vi ändå på med det i ca 12 timmar, dvs hela vår lördag. Men det skulle spikas lite ny pärlspont bakom de nya oxå mm, så det drog ut lite på tiden..

Men vi stötte ändå på patrull, så jag lär tömma hela jäkla systemet imorgon igen.
Hade gjort allt klart och kopplade stolt på vattnet igen när vi märkte att det läckte ur en av de klämringskopplingar 15xR10, dvs "Nippel, hane" vi köpte från biltema.
Hur som helst så stod vi ändå där en lördagkväll med en koppling med dålig 15R gänga, antingen från fabrik eller så drog ja väl själv snett.
Tömde systemet igen och tog bort den dåliga kopplingen, fick till slut sätta dit en av de gamla järnkopplingarna för att kunna plugga rören och fortsätta imorgon...
Dessvärre höll vi ändå på med det i ca 12 timmar, dvs hela vår lördag. Men det skulle spikas lite ny pärlspont bakom de nya oxå mm, så det drog ut lite på tiden..
Men vi stötte ändå på patrull, så jag lär tömma hela jäkla systemet imorgon igen.
Hade gjort allt klart och kopplade stolt på vattnet igen när vi märkte att det läckte ur en av de klämringskopplingar 15xR10, dvs "Nippel, hane" vi köpte från biltema.
Hur som helst så stod vi ändå där en lördagkväll med en koppling med dålig 15R gänga, antingen från fabrik eller så drog ja väl själv snett.
Tömde systemet igen och tog bort den dåliga kopplingen, fick till slut sätta dit en av de gamla järnkopplingarna för att kunna plugga rören och fortsätta imorgon...
Jerre, Jag höll på en hel dag att få loss några gängor av sådan där klen dimension, då var det ett galvad kallvattenrör från förr. Tog i med rörtången så att röret deformerades.
Så det är inte alltid så lätt.
Så det är inte alltid så lätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jo det är sant, galvade vattenrör kan rosta ihop rejält. Men det beror på att det ofta bildas kondens utanpå kallvattenrören som rinner längs rören och samlas vid skarvarna och gör att det bildas rost i gänggångarna.
Värmerör sitter aldrig fast på samma sätt i små dimensioner. I större dimensioner, 1" och större, kan det börja gå trögt men då gör lite värme från svetsen underverk. Ska inte mycket till...
Värmerör sitter aldrig fast på samma sätt i små dimensioner. I större dimensioner, 1" och större, kan det börja gå trögt men då gör lite värme från svetsen underverk. Ska inte mycket till...
Mina elementrör i samma dimension var helt omöjliga att dra upp, röret deformerades. Men efter en omgång värme så släppde det. Men såklart känner man alltid först sen värmer man! Det är alltid bättre att värma än att dra sönder, inte bara på värmesystem utan snudd på överallt.
Vi har biltemas stora rörtång, vad är den, 700 mm? Vi lyckades INTE gänga isär ett rör som skulle tas ur bruk (ungefär din storlek, minns inte exakt) utan sågade istället av det med tigersågen. Hade jag tagit i hårdare hade jag sannolikt vridit av själva röret, för kopplingen ville inte. Nu skulle skräpet ändå sitta kvar i golvet resp. taket när väggpartiet togs bort, så det var fullkomligt kvitta samma vilken metod som användes.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Iom att jag alltid haft med gassvetsen har jag aldrig provat nåt annat. Men tror inte det räcker med varmluftpistol. Kanske möjligen en sån där gasolbrännare med engångstub.
Men tyvärr är det ju ofta i gamla hus plankväggar och sågspån som isolering så man ska vara försiktig med att tända lågan hur som helst.:S
Men sedan är det ju så att när jag gick lärling för en hel del år sedan så gick jag med en gammal dansk rörläggarräv så man har nog lärt sig ett och annat knep för att få isär och ihop saker och ting. Knep som man inte ens tänker på eller än mindre kan peka på men som hjälper mycket
Men tyvärr är det ju ofta i gamla hus plankväggar och sågspån som isolering så man ska vara försiktig med att tända lågan hur som helst.:S
Men sedan är det ju så att när jag gick lärling för en hel del år sedan så gick jag med en gammal dansk rörläggarräv så man har nog lärt sig ett och annat knep för att få isär och ihop saker och ting. Knep som man inte ens tänker på eller än mindre kan peka på men som hjälper mycket
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden