Hej!

I vintras (slutfördes januari 2010) hyrde vi ett företag till att göra klart en tvättstuga som var lite påbörjad när vi köpte huset. Det är en tillbyggnad med luft under (ingen cementstomma ltså). I tvättstugan har vi handfat, tvättmaskin, torktumlare och dusch. Igår upptäckte vi att där inte kom nåt kallt vatten, så vi ringde företaget som kom ut idag för att fixa detta. Imorse strax innan de kom var det -17 grader ute och vi upptäckte att det varma vattnet också hade slutat rinna. Det visade sig att rören hade frusit och att de behövde isoleras. Just nu håller de dessutom på att byta rören för att få bort isproppen. Det är nämligen plaströr så det går inte att värma upp dem. Det hela kostar oss 10.000 kr (tills vidare). Nu undrar vi om vi inte kan göra nåt mot företaget? För vi tycker ju att det ingår i en offert att frostsäkra rören man lägger, man använder ju inte bara en tvättstuga på sommaren. Chefen sa att det står inte i offerten från i vintras att rören ska säkras mot att frysa, men man skal väl kunne räkna med att hantverkare med deras kunskap frostsäkrar rör de lägger? Kan vi göra nånting? Har vi rätt till någonting? Ingår det inte automatisk i rör-arbete att frostsäkra fritliggande avloppsrör?

Tror inte ni kan vinna detta.

Krilleman
Hur menar dom med att det inte går att värma upp plaströr?! Och att dom måste byat ut dom?!

Hur är rören installerade och vilken typ av rör är det?!

Byta rören ? Är det självklart att rören gått sönder bara för att de fryst eller måste ni ha tvättstugan just nu? Jag tycker visst man kan kräva att rören är frostskyddade såvida inte arbetet var påbörjat på ett sånt sätt att rören inte kunde läggas frostfritt.
Avloppsrör brukar inte behöva isoleras.
Står det i offerten att rören inte ska läcka ?

Hantverkarna kunde ju iofs inte veta om ni själva tänkte isolera rören efter att de var klara, eller ej. Däremot kunde de ju lite fint ha påpekat "du vet väl att du bör isolera de här, annars finns det risk att de fryser". Men jag tror inte heller ni har mycket att hämta i en eventuell konflikt.

mina plaströr RIR brukar frysa när det blir så här kallt om jag glömt att låta vattnet rinna lite.
Det enda jag brukar göra är att ta fram kompressorn och blåsa luft i ytterröret tills det tinar upp så varför ska det komma hantverkare och riva upp för att komma åt rören

Blir lite förvirrad här, vilka rör handlar det om. Vattenrören, varmt o kallt (rörirör, enbart pex eller annat mtrl?) Avloppsrören, plast?
Fota eller rita så kanske tom jag fattar :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.