G
grw: Har en renslucka i källaren till ett (gjutjärns) avloppsrör. Avloppsröret är ganska så rostigt och dant, men håller. Det är idag dock kondens på avloppsröret. Jag skulle vilja täta rensluckan i golvet ned till avloppsröret p.g.a. radon som tränger upp. Hur dålig idé är det att täta rensluckan? Kommer det t.ex. påskynda stambytet med många år? Eller gör det ingen större
0 svar · 2,1k läst
B
Bambi: Hej, Tänkte bara meddela i denna tråden att vi kommit fram till var problemet ligger. MIn växlare kräver ett visst flöde för att starta upp och ge hett varmvatten som VVC:n kräver för att kunna hålla 50 grader. När TA-ventilen på VVC-returen öppnar för att tempen är för låg och vi kräver nytt hett vatten från växlarn blir flödet så lågt så växlarn startar inte upp.
6 svar · 3,8k läst
·
A
Asson: Tack för alla synpunktet. Problemet är löst. Jag var in till butiken och fick en packning av hård plast och så var det fixat. Ibland är det enkelt :-)
5 svar · 10,2k läst
T
Tjacko: En sp1a-21 ger inte mer än 24l/min i slutet på pumpkurvan så det är nog inget konstigt att den inte ger mer flöde än 20l/min. Redigerat 20l/min tycker jag dessutom inte låter som ett dåligt flöde i en kran inne. Jag skulle påstå att normalt flöde är 10-25l/min vid komunalt vatten.
5 svar · 2,9k läst
M
m71: Hej, Jag har en NIBE EVH 14-100. Beredaren är monterad stående med anslutningarna nedåt. När jag känner på anslutningarna, och på rören därifrån, är kallvattensidan varm, faktiskt varmare än varmvattensidan :x. Som jag ser det, kallvatten in ansluts vid den blå ringen, och varmvattnet ska komma ur den röda, eller har jag vänt det hela fel? :wow: Det funkar att duscha, varmvatten
0 svar · 4,4k läst
·
P
PCLarsson: Blir inte klok på detta med kopplingar; men skulle det fungera med denna kombination om jag skulle vilja ha 18 mm rör från avstickarna som är R15 utvändig gänga om jag fattat det rätt. RSK 1870054 Uponor FPL-PX Kopplingsset - 18 x 2,5 mm x M 28 RSK 1850108 Uponor FPL-PX Bussning utv-inv gäng - G½ - M 28 - 27 mm Tack på förhand /PC
4 svar · 1,1k läst
DTFD
DTFD: Gäller att skruva i det i rätt ordning :) Eftersom din manometer verkar ha sett bättre dagar borde du kontrollera att pumpen verkligen bygger upp tryck.. Den kanske inte slår ifrån eftersom den inte får 4 bar... I vilket fall som helst så sluta bråka med gammalt skit! Köp nytt så slipper du bry dig på ett bra tag!
4 svar · 13,7k läst
Raceman
Raceman: Ja, det går. Om du gör rätt och följer kraven, så kan du koppla in den på cirkulationen istället för på radiatorrören.
1 svar · 3,5k läst
D
Danjell: Tack! Precis vad jag ville höra!
4 svar · 8,5k läst
·
M
m5patrik: ok, jag blev mest nojjig över att det blir så himla mycket rör som ska få plats i installationsskiktet, dem ska ju slåss med vp-rör och flexslangar också! :-) På nedervåningen så har Smålandsvillan kopplat alla radioatorer i 2 olika slingor, hur det blir uppe återstår att se, får låta rörisen bestämma. Men ett skåp ska tas hem så man kan avsluta bygget av alla ytterväggarna!
10 svar · 5,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Det blir stopp, garanterat.
1 svar · 1,7k läst
A
Avemo: Vill du kunna använda vattnet på vintern bör du ha en värmekabel i slangen om den inte är nergrävd till frostfritt djup. Det går nog oftast bra när PEM-slangar fryser, men det är givetvis säkrare att tömma slangen. Jag har sett is på vattenytan i en grävd brunn, men inte tjockare än att man kunde slå sönder den med hinken som man var där för att fylla. Erik
2 svar · 8,0k läst
Raceman
Raceman: Bra rapport från fältet. :) Roligt att din egen fundering i första inlägget var det som fixade biffen.
13 svar · 29,5k läst
S
shadowfire: [citat] Är det bara till o leva med att vattenlåset sticker vid varje spolning eller finns det något annat förutom vakuumventil som kan lösa det?
5 svar · 18,5k läst
D
drakhenke: demontera blandaren och smörj på med en massa locherpasta, det brukar hjälpa mot läckandet med lite smörjmedel i överflöd ;)
1 svar · 4,2k läst
L
Lantisar: Vi har inget annat problem med vattnet än lågt ph (aggressivt) vilket gör att det sliter på kopplingarna. Men nu har vi redan valt och installerat ett filter. Det blev Göinge. Än så länge är vi nöjda.
11 svar · 6,8k läst
G
grusgång: Hjälpte mig med , tackar ! =)
11 svar · 5,7k läst
·
bonkeman
bonkeman: Jag tackar för lugnande svar! Nu ska jag ta en fredagspilsner och se hur soffan känns. Jag har nästan glömt :(
5 svar · 1,3k läst
D
drakhenke: tja inte skull jag bemöda mig med att plocka isär skiten, mängden koppar ä liten i proportion till arbetsinsatsen,
1 svar · 4,9k läst
·
F
f91jsw: Jag tror också att dom haft problem med insatserna tillverkade ca 2007-08 och att det är därför dom är så tillmötesgående. Vår köksblandare inköpt 2008 kärvade också.
10 svar · 14,4k läst
mhg_3
mhg_3: Håller med om att det borde räcka med att stänga av inkommande kallvatten, kolla om du kan göra det själv vi var tvungna att ta in sthlm vatten och stänga i gatan... När ni nu ändå ska fixa detta, passa på att sätta in en ballofix på varmvattenledningen från beredaren för framtiden :)
3 svar · 5,8k läst
prototypen
prototypen: Kallas nog för tryckströmbrytare och funkar de för 380 (numera 400) så funkar de för 230. Man anger max spänning. Protte
1 svar · 1,3k läst
Raceman
Raceman: Händer samma sak om du kopplar bort låset från stammen och bara låter det rinna ned i en hink?
1 svar · 2,5k läst
B
BAS: Eventuellt så kan det komma in luft bakvägen i någon övertrycksventil. Kolla hur de fungerar genom att motionera dem (vrid så det kommer ut vatten).
5 svar · 13,5k läst
A
AK444: Jag funderar på ett vattenfilter med kolinsats. Dom finns på många ställen, alltifrån postorder till byggmarknader. Jag har dessutom haft ett för många år sedan och vet att dom fungerar. Ett exempel är Clas Ohlson 30-6630, men det finns liknade på andra ställen. Är det någon sorts standardstorlek på dessa filter? Jag vill undvika att låsa fast mig i ett fabrikat och kanske tvingas
0 svar · 4,2k läst
E
Empo: Det är på "G" alldeles snart med anslutningspunkten för Brevik/Båtsvikens område. Dom har kommit ganska långt i sin VA-utbyggnad och jag tror också att pumpar har börjat installeras. Det kommer lösas med en tank som placeras där tills anslutningspunkt är färdig och driftsatt. Anslutningspunkt blir då en mindre pumpstation som kommer pumpa upp till kapellskärsledningen och vidare via
13 svar · 5,6k läst
prototypen
prototypen: Detta har diskuterats på detta forum och 75 är väl inte att rekommendera men fullt möjligt. Tjoppa ned ett 75 rör och sätt en 75-110 vid innertaket så är frysrisken minimal. Protte
9 svar · 1,4k läst
R
renoverarn: 2 eller 3 kammare spelar ingen roll det är typgodkännandet det hänger på
3 svar · 8,4k läst
C
C.I.: Hej Är det någon som vet var man kan finna ritning till en mora köksblandare. Finner inte den modell ja har på moras hemsida. Den är nog ca 5 år gammal.
0 svar · 1,9k läst
Nimajneb
Nimajneb: Är det någon som har någon teori om att Ädla rör till oädla i vattenriktningen skulle öka korrosionsrisken? Första o enda gången jag stött på det var besiktningskvinnan som besiktigade vårt nuvarande hus för 3 år sedan. Hon högg ned på detta o det kom i slutrapporten. Nu handlade det om en vattenutkastare på utsidan modell jättegammal som jag ändå bytt ut. Personligen har jag
13 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.