Behöver en frostsäker utkastare. Hittade en utkastare i garaget, kan man se och avgöra om den är av frostsäker typ på något sätt? Enda beteckningen jag hittar är 'BV'.
Jimmy

B
ta en bild på den

Om man redan har en rejäl utkastare som fungerar bra och har ventilen på insidan väggen är det tveksamt om det är värt besväret att byta till ""frostsäker"". Visserligen kan man vara lat och glömma slangen inkopplad utan det fryser på vintern men har man dessutom glömt stänga av kranen utan bara handtaget på slangen fryser det lika mycket som innan. Bättre sätta en minneslapp på kylskåpsdörren i så fall.

En frostsäker utkastare har två ventiler. När du stänger så stängs först inkommande vatten av. När du fortsätter stängningen så öppnas en annan ventil så att vatten och övertryck släpps ut.

Om du har en slang ansluten med tryck i (dvs blockerad i änden så att vattnet inte kan flöda) och sedan stänger utkastaren, så ska det alltså spruta ut vatten någonstans.

Enligt min monteringsanvisning så ska röret i väggen luta minst 2 grader (lägst på utsidan) så att vattnet kan rinna ut. Det är röret genom väggen som inte får innehålla vatten som fryser. Ett kopparrör kan tåla någon enstaka frysning, men sedan har det utvidgats så mycket att det spricker.

Man måste naturligtvis stänga kranen ordentligt för att det ska fungera. Det finns väl ingen som litar på handtaget på slangen? En trädgårdsslang och tillhörande kopplingar är inte specade för att klara konstant trycksättning. Jag skulle inte våga lämna det så ens på sommaren.

/Hasse

Skulle lägga in en bild på den utkastare som jag hittat men kan inte se hur jag klipper in en bild här?
Vadå URL för bilden?

B
ta utökad svarsruta. finns ett gem där klicka på det

P1010039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är utkastaren jag har. Frostsäker eller ej?

!Tack för hjälpen Henke!)

det är ingen utkastare utan en spolkran=) en vattenutkastare går direkt in i ytterväggen tillsammans med spindeln så att den stänger innanför. som b_hasse skriver är den självdrenerande så att inget vatten kan ligga kvar och riskera frysa vid minusgrader. monterar du kranen på bilden måste rör dras ut genom väggen och in i den, rörsträckan ut från väggen till kranen ligger då utomhus och riskerar därmed att frysa sönder.

Ojdå! Tack för info. Då har jag lärt mig något nytt idag! Blir montering av en riktig utkastare till våren...
/Jimmy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.