Vatten & Avlopp
Consensus: [citat] Jag använde också kranen som mothåll tills ändstoppet snäppte av och man kunder köra 360-graderskarusell med pipen. Så hårt satt det hos mig. Kruxet är att ordna mothållet.
viddeman: Klart! Jag stängde av beredaren vid läggdags i går och i dag bytte jag ventil. Hur lätt som helst och vattent "hängde" kvar precis som utlovat. Ventiler fanns på Hornbach, den här typen (SYR 2117, 9 bar) kostade drygt 300:- om jag minns rätt. En 24 mm nyckel och en rörtång var allt som behövdes. Tack för alla glada tillrop. Utan er hade jag nog fegat.
Click: Fick levererat grus häromdagen och pratade med åkaren om tvättat material. Han sa att han har kört grus i 30 år och kanske haft en handfull körningar med tvättat och att det inte är så lätt att få tag på. Enligt honom har inte krossar den möjligheten och vissa rent av kör med en skopa vatten och häller över för att sedan sälja som "tvättat". Jag fick beskedet att tvätta själv
trekko: Vem har sagt att det är ett dräneringsrör ? Övergången ovan funkade inte, lövsilen glappade för mycket. Men jag monterade på en så kallad problemlösare så gick det bra. Det är ett flexibelt rör som man kan vrida till olika diameter.
BjörnF: Det är träbjälklag och brädgolv, så det går ju relativt lätt att ta upp en bräda. Frågan är hur snyggt man kan lappa ihop det sedan. Stålrören är inte åtkomliga från källaren, de går inne golvet bland en massa kutterspån. Om jag gör som ni verkar föreslå - gå på under golvet - ska jag då ta halvhårda kopparrör eller rekommenderar ni något annat? Prisol som verkar lätt
john_l: Aha, ni ska ansluta till befintligt vatten och anlägga enskilt avlopp? Då förstår jag bättre. Det finns färdiga satser för enskilt avlopp att köpa men det är superviktigt att ni kollar med kommunen vad de godkänner. Bygga badrum är lite meckigt med alla bestämmelser kring våtrum. Ni kommer också behöva åka på lite saker som underlättar handikappanpassning. Tex kommer in
BigGitt: För sakta med spolningen. Men nu är det fixat. Provade mig fram. Tack att du frågade.
MathiasS: 1. Fördelare kopplas efter varandra hur många som helst. Utöver det som följer med behöver du möjligen en propp till änden på den sista fördelaren och ev proppar till de anslutningar du inte använder (kanske följer det med, minns inte riktigt). 2. Det kan ju vara lämpligt att mata fördelarna med något grövre rör än 15mm rören man normalt använder från fördelare till
_Izza__: Har en fundering, vi tittar på ett hus som har massor av uthus och ett av dem ligger nära "bostadshuset". Denna gamla verkstad på ca 80 kvm tänkte vi inreda som bostad att hyra ut åt en person, och då måste även kök och avlopp in. Avloppet är en trekammarbrunn med infiltrationsbädd från 89. Jag vet att vi bör se över den i vilket fall som eftersom den är så pass gammal men än så
DTFD: Har ni bara tillräckligt fall brukar det inte vara något problem! Lägg med minst 0,5cm per meter så går det nog bra!
DTFD: Ett göinge filter skall monteras innan hydrofor med en cirkulationspump som ser till att vattnet blir flerfiltrerat. Har man hydroforen innan filtret får man luftningen där men precis som gaia säger får man mycket av utfällningarna i tanken istället för i filtret. Automatiksats för automatisk backspolning är att rekommendera för att filtret och dess massor skall klara sig länge utan
hakaner: Öppnar du locket till BDT-slamavskiljaren så luktar det nästan värre tycker jag... En annan lukt än WC, men ettrig som bara den... Lufta över tak, borde vara ett gott råd...
lordi: Ballofixer, eller minikulventiler som det egentligen heter (ballofix är ett varumärke), har en förmåga att kärva om de har suttit ett tag. Sen stryps flödet onödigt mycket, eftersom hålet i kulan i regel är ganska litet. Det är bättre att montera en fullflödes kulventil om man nu måste ha avstängningsmöjlighet. Är det till en radiator så finns det koppel med avstängning.
Danjell: Ska kolla upp i manualen. Det är en diskmaskin från BOSCH som bara är ett år gammal. Hoppas den klarar att pumpa genom 3,5 meter slang :)
f91jsw: Är det någon som vet hur ventilen på bilden till toan funkar? Jag trodde att man skulle skruva av hylsan och att fyrkanttappen som skymtas inuti skulle stänga av vattnet, men om jag lossar på hylsan börjar det droppa vatten. Är det för att den är gammal och trasig? Om jag vill byta ut den, vad behövs? Huset är från -67 och ventilen förmodligen original. [bild]
Lantisen: Det har du faktiskt rätt i. Det enklaste skulle ju vara att få ner den på samma sätt som den gamla sitter. Men då du säger att effekten blir högre så kör jag på din idé. Undrar bara hur rörkrökaren gjorde med den gamla.. Tack och bock. /Lantisen
Fredrik Jansson entr: Det jag menar är att det är bättre att se på ev. andra tester i Sverige och att man för det första tror på produkterna som ska ner i backen.
Fredrik Jansson entr: Ja, jag är också inne på att du tjänar i längden på plast, ev glasfiberförstärkt plast. Vi lägger nästan alltid plast eller glasfiberplast. Dom håller bättre pga att dom inte vittrar sönder och vi kan gräva ner dem med mindre maskiner (oftast alltså billigare eller samma installationskostnad trots ev. förankring) Har sett en hel del cement brunnar som nästan ramlar ihop när man
lordi: En renspropp kostar inte många kronor. Jag brukar ta gängtejp, då fastnar dem inte igen.
lordi: [citat] ALDRIG ALDRIG kaustiksoda! Kaustiksoda är djävulens påfund, och rörmokarens fiende :x Försök låna en riktig rensmaskin, eller ring någon som har en, alternativt högtrycksspola avloppet.
User81: Jo det är så här att jag har en gäststuga på tomten, och enligt förra ägarna "väldigt gamla och snurriga och dessutom döda nu" skulle det endast finnas avlopp och el i stugan.. verkar ju lite skumt att man gräver för avlopp och el men skippar vatten? det hänger ju lixom ihop med avlopp och vatten.. Så idag var jag ute och spekade efter inkommande rör och mycket riktigt hittade jag
Johan Gunverth: Idag fick jag för tredje gången på fem år byta ut samma pneumatiska tryckknapp till Ifös inbyggda cistern. Som vanligt p.g.a. luftläckage. Man måste snabbpumpa för att få spolat. Är det någon mer än jag som har samma erfarenhet av den dåliga kvaliteten på denna del i ett för övrigt högkvalitativt system? Hur bra funkar den beröringsfria knappen? Går den att bygga om för valfri
krilon: Jag tänkte byta ut det gamla gjutjärnsröret (se bild) och därtill koppla in en golvbrunn. Jag vill ha kvar anslutningarna rakt uppifrån och från sidorna som det är kopplat nu. Hur ska jag koppla (med vilka delar) för att få dit golvbrunnen? Som det är nu är det två 45 graders vinklar från markröret, kan jag byta ut dessa mot något annat som i sin tur går att ansluta till