21 522 läst ·
129 svar
22k läst
129 svar
Skälig kostnad för akut hjälp läckande kran?
Det är väl ofta verkligheten här på forumet att man bara får en sidas version av problemet så man får helt enkelt utgå från att uppgifterna från TS stämmer när man diskuterar ämnet. Jag tvivlar inte alls på att det fungerar så att frågar man inte om priset så är det få företagare som självmant uppger det till kunden innan. Jag kan väl tycka att man skulle undvika många trista diskussioner i efterhand om man bara gjorde klart för kunden innan vad det kommer att kosta. Men har man inte uppgivit hur man fakturerar utfört arbete innan så är det ännu viktigare att fakturan är klar och tydlig. Det är väl här problemet uppstår när TS reagerar på att det har fakturerats 2 timmar när arbetet i verkligheten tog en bråkdel av tiden. Har man en startavgift/minimidebitering som flera anser att det handlar om i det här fallet, så ska det också klart och tydligt framgå av fakturan.tille1 skrev:
Oavsett så tycker jag alltid att man ska ifrågasätta en faktura som man inte förstår eller tycker är oskälig. Det kan man göra utan att vara otrevlig och är det en seriös firma så får man också en bra spec. och förklaring på hur de tagit betalt. Rör det sig om ett misstag från företagets sida så är det troligen inga problem att åtgärda det och handlar det bara om att fakturan var otydlig så kanske en förklaring räcker för att kunden ska acceptera det fakturerade beloppet.
Redigerat:
Och framförallt, isåfall är inga startavgifter, minimidebiteringar och andra tillägg avtalade.mr_bygg skrev:... Jag tvivlar inte alls på att det fungerar så att frågar man inte om priset så är det få företagare som självmant uppger det till kunden innan. Jag kan väl tycka att man skulle undvika många trista diskussioner i efterhand om man bara gjorde klart för kunden innan vad det kommer att kosta. Men har man inte uppgivit hur man fakturerar utfört arbete innan så är det ännu viktigare att fakturan är klar och tydlig. Det är väl här problemet uppstår när TS reagerar på att det har fakturerats 2 timmar när arbetet i verkligheten tog en bråkdel av tiden. Har man en startavgift/minimidebitering som flera anser att det handlar om i det här fallet, så ska det också klart och tydligt framgå av fakturan.
Så kunden kan helt enkelt "stryka" det som är utöver faktiskt timtid på arbetsstället.
Dvs det jag hela tiden tycker TS kan göra. Har hantverkaren både haft mage att försöka blåsa upp sina priser och luras och dessutom slarva med sina avtal så får han helt enkelt se det som läropengar.
Alla kunder blåser man inte utan avtal.
Jag vet inte om jag vill hålla med dig där. I fakturan så framgår det inget om någon startavgift eller liknande och firman har heller inte informerat om det innan så det skulle verkligen vara intressant att se var gränsen går. Kan man ta 2, 4 eller kanske 8 timmar som startavgift om inte kunden frågar och påstå att det är kutym. Var går gränsen? Att debitera 2 timmar för ett jobb som enligt TS tagit 5 min utan att på fakturan ange att det handlar om en startavgift eller liknande skulle jag gissa på blir besvärligare om det blir en tvist.tille1 skrev:
Om TS mor bestrider delar av fakturan så är det upp till firman att visa att debiteringen är skälig och korrekt. Om uppgifterna från TS om tiden för arbetet och utseendet på fakturan stämmer så skulle det vara intressant att se hur ärendet skulle bedömmas vid en tvist. En helt kostnadsfri prövning kan man få via ARN så det kan vara att bra val om man inte kommer överens med firman.
Redigerat:
Jag hoppas Jimmy B uppdaterar oss i fallet!
Jag hoppas även de bestrider fakturan så får vi se vem som har rätt!
Jag hoppas även de bestrider fakturan så får vi se vem som har rätt!
Ja, men den viktiga poängen gick väl fram.
Vi har olika åsikter och ingen vet vem som har rätt.
Tombola-lotteriet Tingsrätten avgör i första instans. Men frågan är om firman tror sig ha mycket på fötterna att dom drar det dit. Har dom inte läst konsumenttjänst-lagen innan så lär väl deras advokat läsa den åt dom.
Vi har olika åsikter och ingen vet vem som har rätt.
Tombola-lotteriet Tingsrätten avgör i första instans. Men frågan är om firman tror sig ha mycket på fötterna att dom drar det dit. Har dom inte läst konsumenttjänst-lagen innan så lär väl deras advokat läsa den åt dom.
Klicka här för att svara