Hej
köpte ett hus för ett par månader sedan, enligt förre ägaren har dom inte haft några problem med avloppet. det är en släkting så det stämmer nog.

Huset är ett älvsjöhus från 79 med källare.

Efter att ha bott här ett par månader blev det stopp i avloppet. jag tog hit sita och de spolade från vägen in i huset. Allt fungerade i två månader sedan blev det stopp igen. :(

Vi har inga träd på tomten så det är troligen inga rötter i avloppet och sita gubben sa att det bara var en propp.

Men eftersom problem återkom så är det ju något som är fel.
Jag har kollat på avloppet och uppe på vinden har vi en avluftning, en durgo.
där har jag funnit ett fel iaf, membranet som sitter inne i ventilen saknas
Det man ser på spängskissen här:
http://www.durgo.se/DOC/broschyrmaterial/avl_sv.pdf

Nu till min fråga, hur påverkar det mitt avlopp när det där membranet saknas?
kan detta leda till stopp ?

Mottager gärna förslag på vad som kan vara fel annars

Att membranet saknas påverkar inte att du får stopp. Däremot så kan du få lukt och kondensproblem på vinden. Det bästa är att skippa durgoventilen och dra upp en luftningsledning igenom taket.

Har du bytt till snålspolande wc-stolar möjligtvis?

nej har de toalettstolar som sattes in när huset bygges

du kanske skulle satsa på att filma avoppsrören , från gatan och in i huset så långt det går....
för att dels se om det finns några bakfall (marken kan ha satt sig någonstans tex) och dels om det finns något som skiten kan hänga upp sig på...:|

på den tiden ditt hus byggdes fanns det markavloppsrör (plast) som hade en O-ring som tätning i skarvarna.... om man i dessa smörjde muffen med glidmedel istället för bara på röret som ska i , kunde det hända att ringen åkte med i och bildade en ögla inne i röret, där toapapper och sånt kan fastna.
Det som talar imot detta , är att det inte varit några problem tidigare... skulle ha visat sig tidigt. Meeeen dom kanske bara har kissat tidigare;)

Filma ledningen!
Om det är stopp så måste du spola ledningen först så du ser i ledningen och att den inte är vattenfylld!
En filmning ligger här i Skåne på ca 1250-1500kr, skall det spolas också så tillkommer det!
Om det visar sig på filmen att det inte är något som stoppar, då kan du ju sova gott och ha ett mindre bekymmer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.