Hej

Vi skall renovera köket i vår enplans villa där avloppsrör är orginal från 1961 och ligger ingjutna i betongplattan. I tvättstugan, som angränsar till badrum, toalett och kök, finns en gjutjärnsgolvbrunn som samlar husets alla avloppsrör och som sedan leder ner genom betongplattan till huvudledningen i krypgrunden. Vi har ingen större lust att baxa upp golvet i halva huset för att byta ut avloppsledningarna, utan funderar på om man ev. kan borra nya hål genom betongplattan för att sedan sammanknyta avloppet i krypgrunden istället (där det aldrig blir minusgrader).

MEN, jag har på håll hört talas om "rör-i-rör system" som låter som en lysande idé, men jag vet inte om det finns för avlopp? Skulle man i så fall kunna baxa upp golvbrunnen i tvättstugan och byta ut den samt dra nya "rör-i-rör" från badrum, toalett och kök. I så fall behöver man ju inte inverka så mycket på de andra rummen. Badrummet är helkaklat och relativit nytt, så där vill vi helst inte röra någonting om möjligt.

Har bifogat några bilder som kanske kan underlätta förståelsen för mitt problem.

Tack på förhand!
/Björn

FÖRUTSÄTTNINGAR
- Hela avloppssystemet i huset är i gjutjärn.
- Husets betongplatta ligger på betongbalkar vilket gör krypgrunden något svåråtkommlig, dock finns gott om utrymme vid avloppskopplingen till huvudledning.
- Vi har hört talas om grannar (i liknande hus som byggdes samtidigt) som fått vattenläckage i betongplattan och vi vill förstås inte riskera att bygga ett nytt kök på gamla rörledningar.
- Vi har talat med en granne som gjort samma renovering av vatten och avlopp genom att baxa upp betonggolvet och byta ut ledningarna i betongplattan, men då bodde de inte i huset som vi måste göra. Och med facit i hand hade han idag hellre borrat nya hål genom plattan och sammanknutit avloppet i krypgrunden istället (där det aldrig blir minusgrader) Är det alternativ nr.2 kanske?

• Avloppsror_i_krypgrund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlopp_under_tvattstuga_i_krypgrund.jpg
    Skapa konto
  • Skiss_avloppssystem.jpg
    Skapa konto
Du behöver inte bekymra dig om minusgrader när det gäller avloppet eftersom rören i normalfallet är tomma.

Du kan absolut dra avloppsrör i krypgrunden. Huvudsaken är att du har minst 1% fall hela vägen.

Och så kanske du ska se till så att du inte stänger till delar av krypgrunden så att man inte kan krypa dit. När man säljer ett sånt hus så kryper besiktningsmannen in där och besiktigar överallt.

Redigerat:
Jag hade borrat nya hål. Låt en håltagarfirma borra hål med kärnborr, om du inte vill bråka med det själv.
Synd att badrummet hann renoveras innan rören hann bytas. Man hade föredragit rörbyte först.
Sen tror jag inte att alla rör knyts ihop i golvbrunnen utan det finns någon gren vid sidan om någonstans

"re-lingning" ! Det finns företag som istället för byta rör, borstar dem invändigt och "målar" invändigt dem med epoxi.
Om det är ekonomiskt försvarbart i en villa vet jag inte, men till flerfamiljshus blir det billigare än byte.

Tack för trevliga och nyttiga svar! Det lutar åt ett nytt hål i golvet för att dra nya ledningar i krypgrunden. Men om det strular så är absolut Pipecoating ett alternativ som jag efterfrågade.
Avvaktar offert från rörfirman och hoppas på en bra och ekonomisk lösning.
Tack igen!
MVH
Björn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.