5 720 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Är det så här trekammarbrunn ska se ut?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Hej!
Vatten försvinner långsamt från golvbrunn och så tittade jag i trekammarbrunn för första gång sen vi flyttade in i Oktober. Där ser man ingen T-rör men något som ser ut som en stor flaskborste. Sen är utloppsrören inte synligt så jag funderar över om det kan vara stopp i utloppsrören. Det är 100m till markbädd och i inspektionsluckan där finss det inget vatten.
Vattnet stå halvvägs upp i ingångsrören till trekammarbrunnen - kan det orsaka att det är trögt i golvbrunnen? Samtidigt är det inte trögt när man spola toan.. Den är en gammal gjutjärns golvbrunn med fyrkantig mutter under gallret som jag har inte lyckats röra så länge och vi ska troligtvis byta ut den när vi göra om badrummet på sommaren så jag vill inte lägga ner en massa tid och pengar för att göra det fint. Är det bara att välja mellan högtrycksslang eller spolbilen?
Första gången jag provar detta forum fast jag har läst här mycket - verkar väldigt bra ställe... jag ska se om jag kan lägga till en bild.
Tack för hjälpen!
Vatten försvinner långsamt från golvbrunn och så tittade jag i trekammarbrunn för första gång sen vi flyttade in i Oktober. Där ser man ingen T-rör men något som ser ut som en stor flaskborste. Sen är utloppsrören inte synligt så jag funderar över om det kan vara stopp i utloppsrören. Det är 100m till markbädd och i inspektionsluckan där finss det inget vatten.
Vattnet stå halvvägs upp i ingångsrören till trekammarbrunnen - kan det orsaka att det är trögt i golvbrunnen? Samtidigt är det inte trögt när man spola toan.. Den är en gammal gjutjärns golvbrunn med fyrkantig mutter under gallret som jag har inte lyckats röra så länge och vi ska troligtvis byta ut den när vi göra om badrummet på sommaren så jag vill inte lägga ner en massa tid och pengar för att göra det fint. Är det bara att välja mellan högtrycksslang eller spolbilen?
Första gången jag provar detta forum fast jag har läst här mycket - verkar väldigt bra ställe... jag ska se om jag kan lägga till en bild.
Tack för hjälpen!
Torde vara brunnen eller rören till den som är ditt problem eftersom du inte märker något på toaletten eller övriga ställen.
Får du loss fyrkantsmuttern så kan du enklare rensa ev. stopp.
Får du loss fyrkantsmuttern så kan du enklare rensa ev. stopp.
Vattnet ska inte stå upp i ingångsröret till brunnen. Då har du för hög vattennivå i brunnen. Eftersom du inte verkar ha något vatten i fördelningsbrunnen? till markbädden så bör det vara stopp i röret dit eller påväg ut ur 3-kammar brunnen. Nu är det ju väldigt långt till din markbädd så kanske inte så lätt att fixa med högtryckstvätt och rensslang om du inte har väldigt lång sådan eller förlängare.
Pröva att dra upp flaskborsten. Den sitter där för att hindra slam att gå ut i markbädden och kan ju ha täppt sig där om du har tur. Ligger problemet längre bort så kan det vara värre att fixa själv och kräva spol/sugbil. Har du otur har något hänt med röret på 100 m. Tjälförskjutning som gjort att röret gått av?
Pröva att dra upp flaskborsten. Den sitter där för att hindra slam att gå ut i markbädden och kan ju ha täppt sig där om du har tur. Ligger problemet längre bort så kan det vara värre att fixa själv och kräva spol/sugbil. Har du otur har något hänt med röret på 100 m. Tjälförskjutning som gjort att röret gått av?
Ta dit en slambil så kan den tömma brunnen och suga din ledning på 100 m. du kan kanske få ner nivån om det inte är skit fullt i brunnen, kör ner något långt och rör om så brukar skitkakan kunna sjunka en bit.
Kom att tänka på att du måste få ner nivån i brunnen för att du ska kunna se hela röret som kommer från kåken, om du inte vill kosta på en slambil på obekväm arbetstid så kan du sänka ner en sänkbar pump i sista kammaren och pumpa ut det och sen fixa det på måndag. Om det skulle bli stopp i röret från huset så märker du det på är att det bubblar i något avlopp.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Tack för hjälpen! Löste stopp i golvbrunnen med att borra ut mässingsproppen och rensa med ståltråd. Passade på att kolla under handfatet också och hittade vad såg ut som sovande mus - så mycket hår och gägga lämnad av föreägaren (tack!). Trekammarbrunnen får vi ta sen..
Klicka här för att svara