19 381 läst ·
14 svar
19k läst
14 svar
Elektrisk avhärdning, fungerar det ?
Finns det någon som har information om elektronisk kalklösare, hur och om den fungerar och var det finns vetenskapliga fakta/tester som stödjer det?
Liknande denna http://www.csagentur.se/avkalkning.asp .
Jag har fått veta att nyproduktionen jag köpt kommer att utrustas med något liknande och vad jag har kunnat se hittills så finns det inte så mycket positivt att läsa om det, ännu mindre något vetenskapligt.
Liknande denna http://www.csagentur.se/avkalkning.asp .
Jag har fått veta att nyproduktionen jag köpt kommer att utrustas med något liknande och vad jag har kunnat se hittills så finns det inte så mycket positivt att läsa om det, ännu mindre något vetenskapligt.
Redigerat:
Skulle det finnas nån produkt som vore bra och billig skulle den gamla typen av avhärdare inte kunna säljas. Magnetiska avhärdare är ingen nyhet dom har funnits på marknaden i minst 30 år men inte blivit nån hitt, Jag känner flera som monterat magnetiska/elektriska avhärdare för att nått år senare sätta in "riktigt" filter med filtermassa.
En flödesstyrd avhärdare blir nog mer ekonomisk i längden. En vanlig avhärdare spolar tex. var tredje dag vare sig det behövs eller inte. Den flödesstyrda är säkert dyrare. Om man har några andra problem med vattnet kan det ställa till problem i automatiken om man inte åtgärdar problemen före avhärdaren.
Man får hoppas att så få som möjligt luras in i detta bondfångeri med elektrisk-, magnetisk avkalkning.
Det finns inga kända förklaringsmekanismer som skulle kunna ge annat än närmast homeopatisk effekt vid så svaga fält och enkelt genomströmmande vätska.
Vid magnetfält, mycket starka och av lämplig frekvens, skulle kanske en verkan via ingående järn eller syre kunna visas, men knappast även då vid en enkel genomströmmning.
De enkla jonbytarna som regenereras med vanligt salt, natriumklorid, är ju däremot klockrena i alla dessa sammanhang av vattenbehanling för alla skalor.
Det finns inga kända förklaringsmekanismer som skulle kunna ge annat än närmast homeopatisk effekt vid så svaga fält och enkelt genomströmmande vätska.
Vid magnetfält, mycket starka och av lämplig frekvens, skulle kanske en verkan via ingående järn eller syre kunna visas, men knappast även då vid en enkel genomströmmning.
De enkla jonbytarna som regenereras med vanligt salt, natriumklorid, är ju däremot klockrena i alla dessa sammanhang av vattenbehanling för alla skalor.
Teknisk dokumentation, ett labbtest från 1993 och referenser för Aqua 2000:
https://www.sugarsync.com/pf/D700426_478460_70567
Skumma igenom och kom gärna med synpunkter.
https://www.sugarsync.com/pf/D700426_478460_70567
Skumma igenom och kom gärna med synpunkter.
Redigerat:
Jag har provat både elektrisk avhärdning och avhärdning med jonbytarmassa. Om jag tolkar labbuppgifterna rätt så sätter sig kalk runt metalljonerna i vattnet. Med andra ord så avlägsnas aldrig kalket ur vattnet med elektrisk avhärdning. Det betyder att du kommer att få kalkringar på typ diskbänk. Det är även min erfarenhet av elektriska kalklösare. Jag har jobbat med dricksvatten rening i över tre år och kan med den erfarenheten säga att om du köper en elektrisk kalklösare så kommer du med största säkerhet byta till ett jonbytarfilter efter ett tag.
Det är svårt att få någon bild av hur Aqua 2000 kopplas in om man ser till brochyrerna hos Trebema.
Personligen får man lite foliehattsvarning när man läser där. Vad man ser verkar det som om man lindar tex ett kopparrör med isolerande duk sedan folie med en slangklämma på det. En lika uppsättning en bit ifrån och sen två ledningar till magiska lådan, väl att märka med lysdioder som sägs blinka kraftigt vid fel. Med tanke på de många små och större tekniska och fysikaliska felen i texten ser man det som lite av bondfångeri även om det bara är en reklamtrycksak. Inga bättre manualer verkar finnas där heller. Om det rört sig om en lindning på röret så att ett magnetfält använts skulle det funnits en mikroskopisk chans att få någon verkan via kända och accepterade mekanismer. Men att tala om det elektrostatiska fältet med 7-14 kHz skapat av foliehylsorna utanpå ett ledande rör som att det skulle verka på insidans vatten är mer än otroligt.
Docentens tester är ju även mycket luddiga, med ett flöde på 1 droppe/s kanske man kan få någon effekt om det bygger på magnetisk princip, och så verkar vara fallet där utrustningen benämns som magnetisk i texten.
Du får väl testa shogo99 och sen återkomma med en rapport, själv skulle jag bytt Ca jonerna mot Na bytt, bytt kommer......
Personligen får man lite foliehattsvarning när man läser där. Vad man ser verkar det som om man lindar tex ett kopparrör med isolerande duk sedan folie med en slangklämma på det. En lika uppsättning en bit ifrån och sen två ledningar till magiska lådan, väl att märka med lysdioder som sägs blinka kraftigt vid fel. Med tanke på de många små och större tekniska och fysikaliska felen i texten ser man det som lite av bondfångeri även om det bara är en reklamtrycksak. Inga bättre manualer verkar finnas där heller. Om det rört sig om en lindning på röret så att ett magnetfält använts skulle det funnits en mikroskopisk chans att få någon verkan via kända och accepterade mekanismer. Men att tala om det elektrostatiska fältet med 7-14 kHz skapat av foliehylsorna utanpå ett ledande rör som att det skulle verka på insidans vatten är mer än otroligt.
Docentens tester är ju även mycket luddiga, med ett flöde på 1 droppe/s kanske man kan få någon effekt om det bygger på magnetisk princip, och så verkar vara fallet där utrustningen benämns som magnetisk i texten.
Du får väl testa shogo99 och sen återkomma med en rapport, själv skulle jag bytt Ca jonerna mot Na bytt, bytt kommer......
Problemet med kalk, är att det sätter sig inuti rören och bygger upp avlagringar inuti rören och på packningar.
Magnetisk och elektrisk avhärdning ska byta någon fas i kalken och göra det mindre klibbigt.
Dvs det tar längre tid för varmvattenberedaren att kalka igen
Magnetisk och elektrisk avhärdning ska byta någon fas i kalken och göra det mindre klibbigt.
Dvs det tar längre tid för varmvattenberedaren att kalka igen
Nu har vi hunnit bo i huset i några månader och enligt mig så verkar den elektriska kalklösaren (Aqua 2000)inte göra någon synbar nytta, sätter igen kaffekokare, vattenkokare, diskmaskin, duschhandtag och fårstås en massa kalk på klinkers i badrum och diskbänk i kök.
Jag antar att det kanske kan finnas användning för dessa i industri med ständigt vattenflöde, men i ett vanligt hus med hårdhetsgrad på 16 så kan jag ej märka någon effekt av den.
Jag antar att det kanske kan finnas användning för dessa i industri med ständigt vattenflöde, men i ett vanligt hus med hårdhetsgrad på 16 så kan jag ej märka någon effekt av den.
Bor du som jag i Uppland så är det riktig avhärdare som gäller 
Klicka här för att svara