Vi har ett mjukvattenfilter (Aquaexpert). Problemet är att ventilhusen kleggar igen (Hårdhetsgrad 14 sulfat=18mg/L) och filtren havererar (detta är det andra filtret o 3:e ventilhuset).
Beläggningarna bubblar o försvinner som "samarin" i ett test med ättika.
Kalk o sulfat kan tydligen bilda "gips" men jag har rätt åga halter sulfat....
Utspolningsslangen till avloppet får också en rätt kraftig ljus beläggning på insidan, troligen samma substans som får ventilmekanism att kärva ihop.

Har fått en dyr "fosforsyra" att hälla i ibland salttabletterna, detta kan möjligen vara en lösning som fungerar, får se om ett tag. Har också läst en del om citronsyra och ättiksyra men inte vågat hälla i det ännu.
Huset är gammalt och har aldrig tidigare haft något filter. Kranar o maskiner har i många år överlevt det filtrets mekanik inte klarar mera än några månader.

Är dessa problem bekanta för någon annan av er?

Det är som du säger om höga sulfat i kombi med hög hårdhet ger gips. Men dina värden är inte alls höga.
Byter du till en betydligt dyrare ventilhus ska du se att problemet försvinner. Nu kan jag inte på rak arm vad aquaexperten kör för ventiler men det finns säkert bättre.
Be att få dit en autotrolventil så ska du nog få bukt med problemet

Ventilhuset är troligen av typ som uttalas "klack" med vattenmätare (allt verkar vara i plast). Det gamla filtret (fr Filtrena) hade tidursstyrd regenerering och ett mera komplicerat ventilhus (troligen också mest i plast). Jag är rädd att beläggning kommer i kanske varierande grad oavsett typ av ventilhus. Jag skulle vilja hitta något lämpligt att "hälla i" saltbehållaren emellanåt.
Vet du om citronsyra är lämpligt? 1L fosforsyra kostar 315kr. Såvitt jag förstår är troligen citronsyra inte lika lågt ph-värde på men är lätt att få tag i. Kan detta i så fall skada filtermassan?
Filtermassan skall i vårt fall förutom hårdheten även ta bort lite nitrat ur vattnet (27mg/L).
Mvh
Mauritz

Häll i citronsyra istället. ca 15% i saltbehållaren sen kör du en vanlig regenerering efter det så ditt vatten inte blir surt.
anledningen att du inte haft problem innan du hade filter var att vid varje regenerering frigörs kalciumet och magnesiumet som katjonmassan jonbytt med natriumet. Detta bildar kalcium/magnesium-sulfat (gips).

får du mer problem så lägg hela ventilen i citronsyra. Du kan även plugga avloppet och hälla citronsyra bakvägen så du löser gipset. Det går fort i citronsyran.

lycka till!

hur mycket avhärdar respektive nitratmassa har du i filtret och hur stort är det?

Ett sk M60, klarar att avkalka drygt 3m3 innan det är dags för regenerering som det är inställt nu (ställt för lite hårdare vatten än jag har enl mätprotokollet).
Filtermassans sammansättningsproportioner i detalj vill man inte avslöja
Menar du alltså att t.ex 3kg citronsyra i ca 20L saltlösning är lika med 15%?

index du skriver måste vara vilket flöde du har i timmen? 3 kubik innan reg låter väldigt lite om du har så stort filter som m60.
att den e ställd lite hårdare e pga nitratmassan behöver mer salt för att återställa sig än avhärdaren.
vad jag kan se suger du upp ca 25liter vatten vid varje reg. Försök åstadkomma 15% för dina 25liter.
Det bästa är om du tar loss ventilen om den går att separera. annars e risken att dysröret släpper.
swedhandling.se säljer bla syra i stora mängder.

Redigerat:
Man tackar så mycket för dina goda råd!
Det är ganska tunnsått med kunskap, eller vilja lösa problemen tom hos filtertillverkarna.
Detta borde vara ett välkänt problem för dem.

/M

men du, om vi bara räknar på ditt filter så ska du kunna få ut 12kubik med avseende på din kalk innan du behöver reg.
är ni stor familj? ni får ut hela 60l/min med detta. ni hade klarat er på hälften.

När filtrets automatik ställs på hårdhetsgrad 14 så ska det klara ca 3,5m3. Det innebär att det kommer att backspola ca var 8:e dag (så här års). Det är bara jag o hustrun i hushållet, inga barn hemma nu för tiden.
Även det gamla tidstyrda filtrenafiltret hade ungefär samma kapacitet. Kanske beror på filtermassa-mixen.
Detta filter blev egentligen fellevererat, jag hade beställt ett sk "Midi" -filter som är storleken mindre o har bara betalat för detta.
Dock, huset är stort o det finns ladugård med plats för ev hästar (har bara järnhäst själv). Det kan bli en stor familj som tar över efter oss så det känns bra med väldimensionerat filter.

aha, pengamässigt är det väl ingen katastrof.
om du kikar på http://www.aquaexpert.se/sv/10.0.1.0/10/mjukvattenfilteri_2009_stor.pdf får du data för filtret.
Det låter som du ställer in reg. tid för ett midifilter som har 16liter avhärd. massa. Tar den endast ca 6liter saltvatten när den reg. ? Då fyller den endast på 6liter vatten till salttunnan med.

Om så har du nog hittat felkällan till ditt problem. Reg ditt filter som är på hela 60liter massa med bara 6liter saltvatten kommer du aldrig få rätt på massan/filtret.

man räknar med ca 200liter per person och dygn i förbrukning.

Aquaexpert från Växsjö var här personligen o installerade filterautomatiken med vattenmätare (var tidstyrt vid lev så det var fel också. De upptäckte då att det inte var ett "Midi fltr") o det rimmar helt med det gamla Filtrena -filtret som var lika stort (ungefär samma regeneringsintervall på ca 8dgr, längre tid funkade inte där). Konstigt....
Om vattenmätaren stämmer så gör vi av med ca 3m3 på 7-8dgr. Jag arbetar alltid hemma o hustrun gör ofta det också så det kanske går åt lite mera. Förresten jag rörde nog ihop det, det är ett Maxi fltr vi har.

Okej
Blir ändå något förvirrad. Ni reg. ändå för ofta och med för lite salt om ni har ett maxi och konfigurerat det som ett midi.
Nåja, som ni har det nu då (om jag tolkar rätt) suger ni upp 6.5liter saltvatten varje gång ni reg. Så dosera isf i citronsyra så ni får ett 15% syrahaltigt vatten för att sedan reg.

Nja, jag tippar att vi regenererar med en volym av uppskattningsvis 20-30l. Jag har spanat in när den suger upp det. Konfigurationen är alldeles säkert för rätt filter (Maxi). Det var vid konfigurationen som installatören konstaterade att vi fått fel filter (Maxi i st f Midi) och kontrollerade med utleveransavdelningen att så var fallet.

då e jag med på banan. blanda 15%citronsyra reg, sen reg en gång till utan citronsyran så blir du av med gipsen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.