Men risken att själva röret läcker är väl minimalt (jag ska inte skruva/spika i väggen i närområdet)?
Det är väl i kopplingarna o övergångarna risken finns, och de är ju synliga, behövs skyddsröret ändå (livrem o hängslen)?

Krilleman
Montera klammer på skäddsröret och dra upp var du vill så kan du få ev läcka var du vill att det ska läcka, och inte i en garderob när du är på semester (för kom inte och tro att det läcker där det är inspektionsbart) = Lagen om all jävulskap!

En billig försäkring!

Ok krilleman, då kör jag med LK PE-X med skyddsrör, det verkar bäst.
Tack för hjälpen!

Rörisen avslutade i källaren med 2 fördelningsrör med 3 R15-avstick på varje (ett till varje våning), men det blir ju en väldigt massa meter rör om man ska dra separata rör till varje våning.
Vore det inte bättre att dra bara 2 rör med avgreningar (t-rör klämringskoppling) vid varje våning? Eller tänker jag fel med tanke på läckagerisk? Det blir ju ändå en övergång till Cu på varje våning om jag drar separata rör. I så fall får ju 2 av de 3 avsticken förbli pluggade i källartaket.
Med tanke också på tiden på att få varmvatten till varje våning?

Anledningen till att rörisen gjorde så är ju för att det inte är någon direkt kostnad att dra separat rör till varje våning om det dras PEX. Dessutom så måste du gå upp i dimension om du ska köra ett separat rör som du fördelar på varje våning om du tänker att flödet ska räcka till flera öppna utlopp då du har flera våningar.
Nu när jag byggde nytt badrum så la jag fördelningsrör i källaren och gick upp med separata rör till varje utlopp för bästa flöde och så få skarvar som möjligt för det är också en faktor man får tänka på, ju fler skarvar desto mer läckagerisk. Skillnaden vore väl kanske om du skulle gå upp CU20/22 på varje våning, då blir det betydligt dyrare än om du kör med PEX....

Bara min åsikt på det hela, som jag delar med flera rörkrökare jag har talat med.

Yes, då kör jag som tänkt med separata rör till varje våning!
Tack Anders&Ylva! d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.