A
anaitis: Det duger utmärkt som allmänt förbrukningsvatten. Hade tidigare en liknande brunn vid stugan. Vi skaffade ett omvänt osmos-filter för driksvattnet. Billigare!
1 svar · 2,0k läst
Ö
öringen: Tack för svaren. Rörmokaren läste problemet precis som du beskrev. Körde i en ny vit plastslang som räckte hela vägen till köket och sedan skarvade han ihop höljet med nån slags muff med silicon. Blev jättebra, alla nöjda o glada...
6 svar · 2,6k läst
prototypen
prototypen: Vanlig 2-pipig kulvert i marken funkar väl. Protte
3 svar · 1,4k läst
A
anntomas: Tusen tack för hjälpen =0) Då ska jag ta hit en rörmokare. Har skruvat och slagit på termostaten men vattnet är fortfarande kokande när det kommer ut. Röret från höger är i alla fall kv och det från tanken är vv.
3 svar · 4,3k läst
P
Palle o: Backventilen vid membrantanken fungerade hyfsat bra, inget tryckslag men jag fick in luft i systemet genom någon koppling, troligen den i anslutning till borrhålet. Kopplingarna höll tät vid tryck men ej vid sug, som det blir av 80m vatten pelare. Jag klarade mig över vintern iallafall. I somras ryckte jag upp pumpen och då hittade jag ett gruskorn på en millimeter som kilats fast i
2 svar · 3,5k läst
E
Emman: skickade en offertförfrågan till dem och bifogade resultatet av vattenanalysen och det var precis de filtrena du tog upp dom oxå rekommenderade.... bakteriefiltret behövs då stugan står oanvänd längre perioder och att det då kan gro till i filtrena
19 svar · 4,0k läst
O
oledole: Ingen som har åsikter eller erfarenheter att bidra med kring detta? Vore värdefullt ex.vis med erfarenheter kring om man kan sätta en flödesvakt efter en tappkran ...
1 svar · 5,1k läst
S
Solaris099: En viktig faktor är att se till att det filter du ska välja kan rena det flödet som ni har i hushållet. Hur många bor ni i hushållet och hur många tappställen har ni? Vad är brunnens kapacitet?
3 svar · 4,3k läst
R
redheat: det är väl ok att gå från järnrör till mässing, koppar men inte tvärtom
2 svar · 3,6k läst
A
anaitis: [citat] Visst. Bara du lägger den djupt nog.
5 svar · 2,4k läst
M
m71: Hej, Vi har just flyttat ut till husbygget/renoveringen som aldrig tycks bli klar... Glada i hågen så har vi nu flyttat in i 2 st hopbyggda Crama byggbodar 2 barn och 2 vuxna på knappt 50kvm. Fungerar över förväntan med dock så sinade vattnet i den grävda brunnen, så nu måste vi djupborra efter vatten. Vattnet häromkring kan innehålla radon och med ganska stor säkerhet gas. Detta kan
0 svar · 2,8k läst
Bezt
Bezt: Bakterier tror jag inte är någon fara, om det skulle bli det så tunnas de ju ut så mycket för det är en hel del vatten som går igenom kopplingen. Gängtejp ska man aldrig använda på klämringskopplingar och "hattar" är inte optimalt heller utan använd en propp som en av dessa. http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=921 Du får kolla att du får rätt dimension bara.
1 svar · 1,9k läst
P
Pumptekniker: Vad är det för tryckströmbrytare? Det är inte Grundfos CU301?
21 svar · 4,5k läst
M
Martin_p: Hej. Grejen är ju att de rör som sitter idag är lite lite för korta för att få det bra så jag skulle verkligen behöva skarva för att få det riktigt bra. Men en skarv uppe på vinden, är den dold? Fixar man också till så att eventuell läcka skvallrar inne i badrummet så tycker jag det skulle kännas tryggt..
2 svar · 1,6k läst
L
lacky: Hej, Det är kopparrör med ytterhölje av plast (heter presol kanske), och rören går vidare till andra radiatorer under golvet. Därför måste jag koppla ihop dom. Det är möjligt att jag kan dra ut dom i sidovinden (som det går att krypa in i), och sedan skarva ihop med ytterligare kanske 30- 40 cm rör. Det är nog den bästa idén tror jag. Sista frågan då: röret som jag skarvar med,
4 svar · 2,7k läst
M
Martin_p: Okej, tack då vet jag..... blir en sväng till rörkrängaren då..;)
4 svar · 3,8k läst
DTFD
DTFD: Det bästa är att kontrollera hos leverantören. Hade nog inte kopplat ur helt men kanske ökat intervallerna. Beror vad du har för ämnen i vattnet, hur mycket samt hur filtret är konstruerat.. Finns många olika modeller!
1 svar · 3,2k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Ja, och det bästa är om den kan moteras på toppen av VVB.
4 svar · 5,4k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Tack. Tänkte att t.ex ett handfat borde kunna gå rätt ut Men det gäller att fråga innan man gör något när man inte vet.
2 svar · 2,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Det finns olika självdränerarande kranar. En typ som dränerar även om slang sitter på kopplad denna skvätter ut vattnet brevid kranen. Och de lite äldre som bara ser till att tömma röret ut från ventilen ut genom kranen och där droppar det ju iaf vatten så väggen kommer ju hur man än gör få lite vatten på sig. Men det har det blivit på väggen alla tider. Och som Prote redan
9 svar · 13,2k läst
J
jivanoff: Jag köpte mina filter från http://www.bravatten.se/ och jag köpte med installationen. Kanonkillar som kom hem och installerade samt bra support. Och ett inte helt fel pris heller om jag får säga, jag tog in offerter från ett gäng olika, bl.a. AquaExperten. Hör med dem också innan du bestämmer dig. Säg att Jari i Nossebro rekommenderade! ;-)
5 svar · 1,9k läst
S
sinistry: Bilade upp en bit igår... Avloppet går i gamla betongrör som åtminståne i en och en halv meter SAKNAR botten. :( Så har det antagligen varit i dom två och en halvt år som jag bott i huset. Det betyder att allt vatten vi använt har runnit rätt ner i backen och totalt underminerat betonggolvet på sina stället. Under betongskorpan är det nu ett tomrum där det tidigare låg sand och
8 svar · 10,1k läst
DTFD
DTFD: Låter ni pumpen vara igång startar den automatiskt när trycket sjunker och fyller på med vatten! Då försvinner ingen luft!
3 svar · 1,0k läst
Patrick E
Patrick E: Trä in en bit plastmatta som får bli insida av din lagning. På utsidan kan du sedan gjuta runt röret med cement.
1 svar · 4,5k läst
F
fredhasani: Jag har ett element i badrummet som jag måste ta bort temporärt för att sätta nya fästen bakom. Att stänga av vattnet verkar knepigt enligt fastighetsskötaren, så jag undrar om det går att stänga vattnet i termostaten och koppla bort elementet med termostaten kvar på rören? Jag bifogar en bild på termostaten här. Det verkar finnas två skruvreglage till höger, och jag funderar på
0 svar · 6,5k läst
·
H
hakaner: Det finns luktfällor att köpa, som innehåller aktivt kol och monteras på avluftningsrören. De har dock en begränsad livslängd och måste bytas efter en viss tid. (~år?) -Det kan finnas bättre, långsiktiga, alternativ... Men som enkel "snabbfix"...
1 svar · 3,9k läst
FordPrefect
FordPrefect: Tack för tipset! Då bryr jag mig inte om det.
2 svar · 1,5k läst
R
ryabacken: Tusen tack!
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.