Har köpt packning tidigare, men har givetvis ingen koll på vilken sort. Slipper gärna stänga av vattnet för att kolla. Går det att säga utifrån bilden (badrum omgjort -69 tror jag)?
Har även en duschblandare som är otät, FMM från 80/90-talet. Är det lönt(dvs ej så dyrt) att fösröka byta packning, eller skall jag byta hela armaturen? Tycker termostatfunktion är tillfredsställande, den läcker däremot.
Har även en duschblandare som är otät, FMM från 80/90-talet. Är det lönt(dvs ej så dyrt) att fösröka byta packning, eller skall jag byta hela armaturen? Tycker termostatfunktion är tillfredsställande, den läcker däremot.
du köper en vanlig krankägla i båda fallen http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/2721_1.jpg
dn15 ( 1\2 tum )
till två grepparn kan det i vissa fall vara dn 10 ( 3\8 )
de kostar väll en tjuga styck skulle jag tro.
dn15 ( 1\2 tum )
till två grepparn kan det i vissa fall vara dn 10 ( 3\8 )
de kostar väll en tjuga styck skulle jag tro.
-MH- skrev:
det bestämmer du själv! men om det endast droppar pga otät packning så byt bara packningen, det är ju viss skillnad på 20 och 1000- 1500 kronor
det är samma typ av kran kägla som i tvågrepparn
Clas i sjöns käglor passade. Som vanligt började jag sent åp kvällen, och som vanligt strulade det genom att toppen på käglan bröts av och bara pinnen satt kvar. Borrade upp, skruvad in skruv och polygripade bort det.

Tack!
Ah, det fattade inte jag. Trodde det var någon superdyr specialmojäng. Då får jag väl kila in på clas i sjön igen snart.drakhenke skrev:
Tack!
Produkter som diskuteras: "polygripade"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Exakt en sådan duschblandare hade jag i mitt badrum före renoveringen. Jag har blandaren kvar, så jag skruvade isär den och kollade. Kan bekräfta att det är en vanlig DN15-kägla (käglans ytterdiameter 17 mm). Den sitter i änden på en förlängningsstång, så man kan få dra lite grand för att få loss den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden