Hej
Håller på och planera för att dra in vatten till köket i torpet. Har köpt en liten 10 liters varmvattenberedare (Gorenje) på Jula som monteras under diskbänken.
Nu är jag ingen VVS expert men hyfsat händig så jag tycker att jag borde kunna koppla in allt detta själv om jag bara får reda på vilka grejor jag behöver.
Pumpautomaten är redan på plats och fungerar. Nästa steg blir att dra in en PEM slang till köket till den lilla varmvattenberedaren och köksblandaren.
Här hoppas jag på lite hjälp från någon vänlig själ därute
Jag har ritat upp 2 olika alternativ som är bifogade; Alt 1 utan blandningsventil och Alt 2 med blandningsventil för att kunna köra 75° i beredaren och på så sätt få ut fler antal liter varmvatten i kranen (samt att minska risken för Legionella?).
Men sen har jag lite frågor, exempelvis
Mvh Mats
Håller på och planera för att dra in vatten till köket i torpet. Har köpt en liten 10 liters varmvattenberedare (Gorenje) på Jula som monteras under diskbänken.
Nu är jag ingen VVS expert men hyfsat händig så jag tycker att jag borde kunna koppla in allt detta själv om jag bara får reda på vilka grejor jag behöver.
Pumpautomaten är redan på plats och fungerar. Nästa steg blir att dra in en PEM slang till köket till den lilla varmvattenberedaren och köksblandaren.
Här hoppas jag på lite hjälp från någon vänlig själ därute
Jag har ritat upp 2 olika alternativ som är bifogade; Alt 1 utan blandningsventil och Alt 2 med blandningsventil för att kunna köra 75° i beredaren och på så sätt få ut fler antal liter varmvatten i kranen (samt att minska risken för Legionella?).
Men sen har jag lite frågor, exempelvis
- Säkerhetsventil, behövs det med denna setup? (och var monteras i så fall den)
- Köksblandare, krävs särskild modell eller funkar med vanlig? (jag har läst att det ibland krävs särskild blandare för exempelvis öppet system)
- Behövs backventil (och i så fall var monteras den)?
- Något annat som saknas eller är felaktigt på bilderna?
Mvh Mats
allt de där måste sitta (även om det i praktiken hade räckt med en blandingsventil när det gäller en sådan liten beredare)
köp ett ventilrör med direktanslutning för blandningsventil som passar att sätta direkt på beredare så har du allt klart, avstängning. backventil och R15anlutning så du kan skruva på en säkerhetsventil
typ en sån http://www.esbe.se/produkter/?prodid=1600
då är det gjort efter konstens alla regler
köp ett ventilrör med direktanslutning för blandningsventil som passar att sätta direkt på beredare så har du allt klart, avstängning. backventil och R15anlutning så du kan skruva på en säkerhetsventil
typ en sån http://www.esbe.se/produkter/?prodid=1600
då är det gjort efter konstens alla regler
Klicka här för att svara

