2 423 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Synpunkter på VA-lösning
Hej och tack all som bidrar till den här sidan. Utan denna sida hade man inte vågat ge sig på hälften av det man gör nu.
Håller på med slutfasen av planering av VA för nybyggnation av två-planshus. Jag har koncentrerat mig på nedre plan då vi kommer flytta in, innan plan 2 är klart. Dock blir plan 2 ganska enkel rördragning då toaletten ligger rakt oavnför tvättstuga som ni ser.
Jag skulle gärna vilja ha allmänna synpunkter på den VA lösning jag gjort hittils. Det jag b.la. saknar är spolbrunnar. Var bör jag placera dessa och hur många bör dom vara? Vidare har jag valt att inte koppla ihop dagvatten med dränering utan kör dessa separat till samlingsbrunn, kanske är värt den extra kostand detta innebär? Det är drygt 30 meter från garage till samlingsbrunnar.
Den andra också lite kluriga delen är stuprör och hängrännor. Då vi kommer ha en veranda med tak så vet jag inte om detta tak bör ha egna rännor? Förslag på lösning mot nuvaranda som saknar rännor på veranda tak?
Tacksam för all hjälp.
MvH
Henrik

Håller på med slutfasen av planering av VA för nybyggnation av två-planshus. Jag har koncentrerat mig på nedre plan då vi kommer flytta in, innan plan 2 är klart. Dock blir plan 2 ganska enkel rördragning då toaletten ligger rakt oavnför tvättstuga som ni ser.
Jag skulle gärna vilja ha allmänna synpunkter på den VA lösning jag gjort hittils. Det jag b.la. saknar är spolbrunnar. Var bör jag placera dessa och hur många bör dom vara? Vidare har jag valt att inte koppla ihop dagvatten med dränering utan kör dessa separat till samlingsbrunn, kanske är värt den extra kostand detta innebär? Det är drygt 30 meter från garage till samlingsbrunnar.
Den andra också lite kluriga delen är stuprör och hängrännor. Då vi kommer ha en veranda med tak så vet jag inte om detta tak bör ha egna rännor? Förslag på lösning mot nuvaranda som saknar rännor på veranda tak?
Tacksam för all hjälp.
MvH
Henrik

Jag hoppas att det bara är en principskiss, för du ska undvika "T-korsningarna" på avloppet! Annars kommer t.ex. skiten att rinna mot garaget av bara farten, innan det vänder och hittar ut mot gatan. Stor risk för stopp då.
Jo det är en principskiss. Jag hade tänkt använda mig att två 45 gr in mot huset så den inte kan ta ngn annan riktning samt undvika skarpa böjar. vad sätter man vanligtvis spolbrunnarna? Har man spolbrunnar även på dränering?
/Henrik
/Henrik
Jag kan inte säga vad man "ska" ha, men på mitt hus har jag såna där "lövsilar" på mina stuprör, de går lätt att ta bort och komma ner med högtrycksslang och spola där om jag skulle behöva. För dräneringen har jag spolbrunnar dels i högsta punkten, dels i diagonalt motsatt hörn.
På avloppet har man normalt en spolbrunn precis utanför huset. Inne i huset går det ju att gå på och högtrycksspola från golvbrunnar, WC, i handfatens avlopp etc. Du har ju inga långa avstånd i huset, men jag skulle nog rekommendera en renslucka i stammen där du går upp till andra våningen också.
Glöm inte avluftning på avloppet heller!
På avloppet har man normalt en spolbrunn precis utanför huset. Inne i huset går det ju att gå på och högtrycksspola från golvbrunnar, WC, i handfatens avlopp etc. Du har ju inga långa avstånd i huset, men jag skulle nog rekommendera en renslucka i stammen där du går upp till andra våningen också.
Glöm inte avluftning på avloppet heller!
Jag satte spolbrunn på avloppet dels vid tomtgräns dels precis utanför huset.
Sen är det ca 20 meter rör mellan. har man långa avstånd (jag vet inte hur långa) bör man säkert ha fler spolbrunnar.
Pga denna tråd börjar jag precis och fundera på ifall jag borde ha renslucka på den lodräta stammen mellan våningarna ... hmmm...
Sen är det ca 20 meter rör mellan. har man långa avstånd (jag vet inte hur långa) bör man säkert ha fler spolbrunnar.
Pga denna tråd börjar jag precis och fundera på ifall jag borde ha renslucka på den lodräta stammen mellan våningarna ... hmmm...
För något år sedan satt jag själv med alla de frågor du har nu.
Forumet har hjälpt mig framåt, nästan alla min ringa kunskap om VA härstammar härifrån.
I början visste jag inte ens att det fanns speciella spolbrunnar.
http://www.byggahus.se/forum/vatten...-grena-avloppet-mitt-pa-tomten-rensbrunn.html
Nu sitter det en spolbrunn vid tomtgräns och en 1 meter utanför fasadlivet.
Sen ställde jag en massa frågor i den här tråden och fick en del svar.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/145500-hjaelp-med-va-fragor-roerande-hela-huset.html
(Men fick väl öknamnet "tusen frågor" på kuppen
)
Ang ditt projekt så tänker jag på några saker.
Jag drog kallvatten i PEX RiR i gruset under isoleringen men varmvattnet inne i isoleringen.
Din avluftning kommer efter toastolen på NV, det helt säkert oproblematiska skulle vara att ha avluftningen bakom toan, dvs att toan står på ett avstick av en stam som avslutas med avluftning.
Nu är jag inte rätt man att ge besked ifall du kan få problem eller ej.
Dra inga 90° böjar någonstans i avloppen, utom möjligen vid ett lodrätt språng, då du går från vågrätt till lodrätt. Men även här kan du gärna försöka undvika det då det är bängligt att komma genom med rensprylar. Men ju närmare en "öppning" desto mindre risk för problem dock.
Med öppning menar jag en golvbrunn, toastol osv.
Forumet har hjälpt mig framåt, nästan alla min ringa kunskap om VA härstammar härifrån.
I början visste jag inte ens att det fanns speciella spolbrunnar.
http://www.byggahus.se/forum/vatten...-grena-avloppet-mitt-pa-tomten-rensbrunn.html
Nu sitter det en spolbrunn vid tomtgräns och en 1 meter utanför fasadlivet.
Sen ställde jag en massa frågor i den här tråden och fick en del svar.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/145500-hjaelp-med-va-fragor-roerande-hela-huset.html
(Men fick väl öknamnet "tusen frågor" på kuppen
Ang ditt projekt så tänker jag på några saker.
Jag drog kallvatten i PEX RiR i gruset under isoleringen men varmvattnet inne i isoleringen.
Din avluftning kommer efter toastolen på NV, det helt säkert oproblematiska skulle vara att ha avluftningen bakom toan, dvs att toan står på ett avstick av en stam som avslutas med avluftning.
Nu är jag inte rätt man att ge besked ifall du kan få problem eller ej.
Dra inga 90° böjar någonstans i avloppen, utom möjligen vid ett lodrätt språng, då du går från vågrätt till lodrätt. Men även här kan du gärna försöka undvika det då det är bängligt att komma genom med rensprylar. Men ju närmare en "öppning" desto mindre risk för problem dock.
Med öppning menar jag en golvbrunn, toastol osv.
Jag kommer också använda RIR. Kan man inte lägga varmvatten RIR direkt i ameringsmattan istället för i isoleringen? När det gäller avluftning tänkte jag från början gå upp med avluftning via toaletten på plan två i samma förgening som går mot köket. Är det möjligt att gå vidare med 110 rör vid denna förgrening och sedan gå vidare med detta rör via toa på plan 2 och sen ut på vinden?
Nu när du frågar så kommer jag på att kanske kastade ner varmvattenröret (rör i rör) i kantbalken istället, och gjöt in det i betongen. (= att vattnet svalnar fortare).henein skrev:
Så gjorde jag nog, för det hade börjat bli lite tidsbrist också, gjutardagen närmade sig, så att hålla på och spåra i cellplast kändes än mindre kul.
Jag ska kolla om jag inte har någon bild, för mitt minne är inte alltid gott.
Men kallvattnet minns jag att jag la i gruset, under iso.
Klicka här för att svara