15 528 läst ·
10 svar
16k läst
10 svar
Måste byta trekammarbrunn
Vår gamla trekammarbrunn av betong har gått sönder. Måste bytas enl hälso/miljökontoret. Dom vill ha ett utlåtande från en konsult innan man beviljar ärendet.
Finns det någon som kan rekommendera en konsult runt Uppsala för att göra en bedömning och förslag som ska lämnas till hälso/miljö.
Rekommendation på företag som ska göra jobbet.
En ungefärlig kostnadskalkyl vore värdefullt att få på arbete material etc.I den gamla brunnen gick diskvatten/dusch ut i någon form av filtrering.
Mvh
novisen
Finns det någon som kan rekommendera en konsult runt Uppsala för att göra en bedömning och förslag som ska lämnas till hälso/miljö.
Rekommendation på företag som ska göra jobbet.
En ungefärlig kostnadskalkyl vore värdefullt att få på arbete material etc.I den gamla brunnen gick diskvatten/dusch ut i någon form av filtrering.
Mvh
novisen
Måste bytas? vem säger det? Grundat på vad? Det här är typiskt kommun beteende som bara är till för att de ska få en större andel miljögodkända anläggningar i sina papper..........Bråka lite och laga den istället och se till att den fungerar som tänkt är. Det har vad jag vet inte gått så långt än i någon kommun att de kan tvinga en att byta äldre anläggningar men det kommer väl nåt sånt också...........
Bara för att nya saker är testade och har papper på att de är miljögodkända så betyder det inte att äldre otestade saker är miljövidriga.......
Bara för att nya saker är testade och har papper på att de är miljögodkända så betyder det inte att äldre otestade saker är miljövidriga.......
Ring miljö och hälsa utan att uppge att ärendet gäller just det som du beskriver med den trasiga brunnen. Fråga om de har förlslag på entreprenörer som de rekommenderar eller har goda erfarenheter av när det gäller anläggandet av enskilda avlopp. Prata sedan med någon av dessa firmor för att se om och hur man enklast kan laga er trekammarbrunn. Beroende på vad som har hänt kanske det enklaste är att byta den.
Problemet är att brunnen är väldigt gammal och marken har förskjutits så att ledningarna har brytits sönder så att förorenat vatten gått ut i marken. Sedan är den befintliga infiltrationsbädden igensatt,måste bytas.Miljö ger inga rekommendationer på företag eller lämnar förslag. Dom hänvisar bara till att dom vill ha en konsultutredning på vad om som kan vara bästa lösningen för mig.
Tycker mer att det låter som att kommunen borde döma ut din anläggning och ålägga dig att anlägga en ny. Det är inte så att de anser att du ska komma in med en ansökan om ny avloppsanläggning? Detta kan man göra själv utan någon konsult, men det blir till att läsa på lite och sätta sig in i vad som finns och vad det kostar.
Börja med att kolla om din fastighet ligger i ett område med normal eller hög skyddsnivå. Detta ska kommunen kunna svara på och det spelar in i valet av vilken teknik du vill använda för ditt avlopp.
Börja med att kolla om din fastighet ligger i ett område med normal eller hög skyddsnivå. Detta ska kommunen kunna svara på och det spelar in i valet av vilken teknik du vill använda för ditt avlopp.
Nu har det kommit till skåne till Klippan,Åstorp,Örkelljunga med flera.Blecktrumman skrev:Måste bytas? vem säger det? Grundat på vad? Det här är typiskt kommun beteende som bara är till för att de ska få en större andel miljögodkända anläggningar i sina papper..........Bråka lite och laga den istället och se till att den fungerar som tänkt är. Det har vad jag vet inte gått så långt än i någon kommun att de kan tvinga en att byta äldre anläggningar men det kommer väl nåt sånt också...........
Kommunen skall komma och kontrollera alla enskilda avlopp. Är de anlagda 1986 eller nyare så är de godkända enligt kommunen. Men 1/3 är ändå "gjort på gamla viset" och de måste också åtgärdas!q(;^
vet inte om det finns nåt skrivet i sten om detta............min far bor i Sigtuna kommun och han fick bakläxa för att han hade en vanlig gammal brunn som var icke miljögodkänd men han stod på sig och hävade att de minsann fick visa att den var så farlig som de påstod och det kunde de inte så jag tror de gav sig.............Problemet vad jag förstår är bara den att de gärna vill påstå att de kan tvinga nån att göra nåt men jag tror faktiskt inte det...........
Grattis, i min del av landet började de gå igenom avlopp för flera år sedan.Avloppskunnig skrev:
Men, jag har inget emot det. Trots att jag fick lägga ut massor av pengar så känns det betydligt bättre än den lösningen som var innan med en tvåkammarbrunn som gick ut i ett rör som mynnade rakt i sjön...
Jag vet inte åldern på din far men äldre människor brukar få dispens, detta försvinner dock med automatik när huset säljs. Så var det tex med mitt hus, den 90-åriga damen som bodde här fick fortsätta att skita rakt ut i sjön men så fort jag köpte huset så hade jag ett år eller två på mig att fixa en godkänd lösning.Blecktrumman skrev:vet inte om det finns nåt skrivet i sten om detta............min far bor i Sigtuna kommun och han fick bakläxa för att han hade en vanlig gammal brunn som var icke miljögodkänd men han stod på sig och hävade att de minsann fick visa att den var så farlig som de påstod och det kunde de inte så jag tror de gav sig.............Problemet vad jag förstår är bara den att de gärna vill påstå att de kan tvinga nån att göra nåt men jag tror faktiskt inte det...........
.. slamavskiljare som de kallas numera ska vara typgodkänd om den ska säljas på svenska marknaden, helst gärna CE-märkt också (kräver dock att volymen överstiger 2 kbm, vilket inte är fallet på alla BDT-slamavskiljare då volymen helt enkelt inte behövs, ingen standard finns för att testa detta ännu).
För att få behålla sin gamla brunn kan kommunen kräva att anläggningen ska vara i gott skick och minst ha två kammare, stenkista döms ut direkt. I Miljöbalken samt i förlängningen FMH-bilagan står att man även ska ha efterföljande rening efter sin slamavskiljare. Med detta menas infiltration, markbädd (passiva processer) eller minireningsverk (aktiv process).
Det finns massor av domar i Miljödomstolarna samt i Miljööverdomstolen om föreläggande om att åtgärda avlopp. Det ska vara skäligt enligt kap 2 Miljöbalken vilket innebär att vissa boenden med äldre ensamma människor kan slippa åtgärda om kostnaderna blir för stora. Köper du huset av gamlingen åker du dock på att åtgärda.
FMH:
http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%...%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1998%3A899&%C4BET=&ORG=
Tillverkare som dimensionerar gratis:
FANN VA-teknik, www.fann.se
Pipelife har också en mindre form av det FANN har.
// Jocke
För att få behålla sin gamla brunn kan kommunen kräva att anläggningen ska vara i gott skick och minst ha två kammare, stenkista döms ut direkt. I Miljöbalken samt i förlängningen FMH-bilagan står att man även ska ha efterföljande rening efter sin slamavskiljare. Med detta menas infiltration, markbädd (passiva processer) eller minireningsverk (aktiv process).
Det finns massor av domar i Miljödomstolarna samt i Miljööverdomstolen om föreläggande om att åtgärda avlopp. Det ska vara skäligt enligt kap 2 Miljöbalken vilket innebär att vissa boenden med äldre ensamma människor kan slippa åtgärda om kostnaderna blir för stora. Köper du huset av gamlingen åker du dock på att åtgärda.
FMH:
http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%...%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1998%3A899&%C4BET=&ORG=
Tillverkare som dimensionerar gratis:
FANN VA-teknik, www.fann.se
Pipelife har också en mindre form av det FANN har.
// Jocke
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden