Är det i regel samma tryck i kall och varmvattenledningen ?
Ibland tycker jag att varmvattnet strilar långsammare än kallvattnet.
Kan man göra nåt åt det ?

Tex koppla ihop dem med en backventil ?

Det är samma tryck i både varm- och kallvattenledningen när alla kranar är stängda. Sen när man öppnar kranarna är det vanligt att varmvattnet strilar långsammare i och med att det går genom fler rör och ventiler, som stryper flödet, än kallvattnet.

Ok,

nästa fråga...

Varmvatten och kallvattenledningen "sitter ihop" med varandra kan man väl säga ?!
Alltså det är samma vatten, bara det att det som kommer i varmvattenledningen först blir uppvärmt....

Kan man då ponera att ha en sammankoppling av varm och kallvattenledningen i tex ett badrum som ligger 50 meter bort.
Alltså ingen öppen sammankoppling, utan med någon typ av ventil mellan.
Då borde inget hända när man öppnar ventilen eftersom det är samma tryck i båda ?!

Om alla kranar är stängda så spelar det ingen roll om "någon typ av ventil" är öppen el stängd.

När kranarna är stängda är trycket detsamma. Om du öppnar en kran sjunker trycket en aning i det röret. Det skulle sannolikt blandas om du satte in en förbindelse mellan kallt och varmt vatten. På mitt jabb var det ett tag något fel som gjorde att varmvatten blandade sig i kallvattenrören. Man var tvungen att spola i någon minut eller mer innan det kom kallt vatten.

Erik

Ja, ok
Om man nu tänker tanken att man vill få in varmvattnet i kallvattenledningen av någon anledning, men inte tvärtom.
Då skulle man alltså kunna sätta en backventil på den ponerade förbindelsen.
Det finns väl heller inget som hindrar att man sätter en pump där och pumpar vatten från varmvattenledningen in i kallvettenledningen ?

Vad är anledningen till detta, är det varmvattencirkulation du är ute efter?
Med VVC måste man ha ett rör till tillbaka till varmvattenberedaren.

Det brukar vara lite sämre FLÖDE i varmvattnet pga att ofta är det klenare rör för varmvattnet (för att man ska få VV fortare)

Protte

Nja, en typ av VVC kan man ju kalla det, men inte cirkulation.
Bara pumpa ur det kalla vattnet i varmvattenledningen tills det börjar komma varmt (med nån typ av automatik)

Då behövs inget extra rör och pumpen behöver bara gå ibland.

Det går att göra, men därmed inte sagt att man bör göra det. Det brukar finnas mer koppar i varmvatten är i kallvatten. Det är bland annat därför man inte skall dricka varmvattnet. Jag är inte insatt i hur legionella sprids, men har fått för mig att man ökar risken för spridning av detta om man systematiskt blandar varmt och kallt vatten i rören. En varmvattenberedare har en backventil som skall förhindra att varmvatten läcker tillbaka till kallvattenrören, och det är nog av en orsak.

Erik

Du kan ha rätt där, men för att Legionella ska komma ifråga krävs längre stillastående vatten av "rätt" temperatur. Min ide bör ju fungera så att pumpen startar och flyttar nytt kallt varmvatten regelbundet till kallvattenledningen. Kopparhalten i varmvatten, finns det några mätningar/statistik på sådant ?

Legionella växer till sig i vattentemperaturer mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer. För att man ska bli sjuk krävs dock att bakterien ska komma ner i lungorna. Att dricka vattnet anses inte farligt. Legionellabakterierna är så små att de kan följa med i vattendimma (aerosol). Vattendimma uppstår överallt där vattenstrålar slås sönder, till exempel vid duschning, i evaporativa luftkylare, i bubbelbad med mera. Källa Boverket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.