Är det någon här som vet vilken laglig rätt jag har att få veta vad reningsverket jag är kopplad till stoppar i vattnet? Jag ville specifikt få reda på hur mycket klor vi har i vattnet då det stinker badhus, men någon sådan information kunde de inte ge ut vilket jag både tycker är underligt och helt vrickat. De menade att de inte mäter klorhalt.
Sist jag kollade så hade vi lag på hur mycket klor som får lov att finnas i dricksvattnet i sverige, så då måste de ju ha mätresultat på det, eller??

/A

Detta var i tidningen för tre-fyra år sedan. Jag tror det var naturvårdsverket eller livsmedelsverket som begärde ut uppgifter från alla Sveriges vattenverk om just klorhalten. Många hade exakta mätningar och bra uppföljning, men ganska många verk svarade att man inte hade en aning om hur man doserade eller följde upp detta på något sätt.

Så det kan vara så enkelt att man inte har koll på detta där du bor.

Dessvärre så mäter man bara på ett fåtal ämnen idag. Cryptosporidium (Känd från Östersund) så fanns det bara laboratorium i England som kunde testa detta.

Man kämpar fortfarande efter över 5år från livsmedelsverket sida för att få igenom att 15 Mg/l Uran ska bedömas som Otjänligt. Som idag bedöms bara som tjänligt med anmärkning. Man anser dock att 15 är maxgränsen och bör åtgärdas.
Det värsta är dock att du kan aldrig få bedömningen otjänligt, ens om du har 500 mgl. Skrämmande!

Göran.W
Ta ett vattten prov och knalla ner till närmsta pool firma och få det analyserat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.