24 739 läst ·
21 svar
25k läst
21 svar
Förlänga rör till blandare
Nej det går inte att byta rören på FMM. Det brukar oftast bara vara lågbudgetblandare som har lösa rör.kekkee skrev:
Använd inte gängtejp, använd lin och locherpasta, alternativt loctitesnöre (det finns i små förpackningar numera, har jag sett)
Jag skulle vilja säga samma sak som Krilleman_215 - Stödhylsor i blandarrören är ngt som lätt glöms av.krilleman_215 skrev:
Har du monterat stödhylsor i blandarrören innan montage av kopplingen? Rören till blandaren är mjuka och klämringen sluter ofta inte tätt just där då röret ger efter - Därav stödhylsor.

Vad roligt med så många svar.
Jag har använt mig av gängtejp på rulle precis som Fasting65 skriver. Hade jag vetat att det inte var att föredra hade jag testat någonting annat, och jag hade gladeligen betalt mer än de tiokronor jag gav för gängtejpen.
Angående stödhylsor så har såg använt mig av en sådan, och kopplingen verkar som sagt tät i den delen.
Rörmokaren kommer nu på förmiddagen, så får jag återkomma och berätta hur han löste det hela.
Jag har använt mig av gängtejp på rulle precis som Fasting65 skriver. Hade jag vetat att det inte var att föredra hade jag testat någonting annat, och jag hade gladeligen betalt mer än de tiokronor jag gav för gängtejpen.
Jag har övergett den idén nu, men när man tittar på en sprängskiss av blandaren ser det faktiskt ut som att det går att byta ut blandarrören, då dessa är igängade och försedda med en liten mutter. Men jag ska inte säga att jag är säker på det.lordi skrev:
Angående stödhylsor så har såg använt mig av en sådan, och kopplingen verkar som sagt tät i den delen.
Rörmokaren kommer nu på förmiddagen, så får jag återkomma och berätta hur han löste det hela.
Alla metallrör under 18 mm kör jag stödhylsa till, varesig det behövs eller ej. Stödhylsan är ju en sjukt billig försäkring i sammanhanget.
Om röret blivit uppvärmt/glödgat kör jag alltid med stödhylsa - oavsett dimension.
PEXrör skall _alltid_ ha stödhylsa. Då är kragen större så inte hylsan riskerar att tryckas in i röret.
Angående lin och locher: Säkert jättebra, men jag har aldrig varit något fan av tekniken. Trots att den är beprövad. Jag gillar Loctite-snöret . Men det är väl en smaksak tror jag.
Om röret blivit uppvärmt/glödgat kör jag alltid med stödhylsa - oavsett dimension.
PEXrör skall _alltid_ ha stödhylsa. Då är kragen större så inte hylsan riskerar att tryckas in i röret.
Angående lin och locher: Säkert jättebra, men jag har aldrig varit något fan av tekniken. Trots att den är beprövad. Jag gillar Loctite-snöret . Men det är väl en smaksak tror jag.
Redigerat:
För att knyta ihop säcken och avsluta den här tråden kan jag ju kort berätta hur det hela löste sig.
Trots alla era tips lyckades jag inte få kopplingen riktigt tät och var tvungen att kalla in det tunga artilleriet (rörmokaren).
Trots alla era tips lyckades jag inte få kopplingen riktigt tät och var tvungen att kalla in det tunga artilleriet (rörmokaren).
Jag råkade tydligen posta inlägget innan det var färdigskrivet. :blushing:Immobil skrev:
För att knyta ihop säcken och avsluta den här tråden kan jag ju kort berätta hur det hela löste sig.
Trots alla era tips lyckades jag inte få kopplingen riktigt tät och var tvungen att kalla in det tunga artilleriet (rörmokaren).
Det visade sig att det satt kvar en liten del av den gamla kopplingen. Jag vet inte riktigt vad för typ av detalj det är men om ni kikar på bilden så ser man som en liten mässingsdetalj som sticker upp någon millimeter. Om röret från blandaren hade varit några centimeter längre så hade det räckt med att sätta på en halvkoppling med gummipackning så hade det blivit tätt trots att delen från den gamla kopplingen satt kvar.
Hursomhelst så kapade , fixade och trixade rörmokaren en timme eller två. Han tog sig även friheten att montera dit vattenlåset till diskhon.
Om jag kommer ihåg rätt så kostade kalaset 1 000:- inkl. material (med ROT-avdrag). Det var det värt för att kunna sova gott om natten.
Men förhoppningsvis har jag lärt mig någonting av detta och klarar kanske av att byta blandaren i badrummet på egen hand.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden