Ska byta ut en läckande hydropress och övergången mellan hydropress och slang har rostat ihop med hydropressen så jag behöver en ny. Är det en invändig R20 till utvändig R15 jag behöver? Vad är det för skillnad på nippel och bussning? För mig verkar de vara ganska likvärdiga.

Hydropressen har R20-anslutning. När jag var i kontakt med Rinkaby Rör som sålde hydropressen föreslog de via mail en sådan här i storlek 25:

Metall vinkel in-ut. mässing
Vinkel In - ut. För kallvatten, varmvatten och värmeledningsinstallationer mm. Välj rätt dimension!

4238_1.jpg

Om storlek 25 betyder R25 känns det inte bra då hydropressen har R20. Kan någon se vad jag behöver med hjälp av dessa två bilder?

• DSC_1147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Befinner mig tyvärr 50 mil bort och hade tänkt köpa något här. Jag får väl köpa ett par olika och lämna tillbaka de som inte passar. Är det någon som vet vad det är för skillnad på nippel och bussning. De ser likadana ut och finns i samma storlekar.

En nippel är i allmänhet in och eller utvändigt gängad i båda ändar. En bussning är bara gängad på in- och utsidan. Det bär lite svårt att förklara med ord, märker jag.
En bussning är i princip en mutter som dessutom är gängad utvändigt.

Testar med bilder också:
D-nippel
4100_1.jpg
Bussning:
4147_1.jpg

Nippel: utvändig gänga i ena ändan och invändig i andra. Utv. lika stor eller mindre än invändiga
Dubbelnippel: Utvändig gänga i båda ändar. Kan vara lika eller olika storlekar i varje ände
Bussning: Utvändig gänga med invändig inuti den. Utv alltså alltid större än den inv.
Muff: Invändig gänga i båda ändar. Kan vara lika eller olika storlekar i varje ände

Hoppas det klarnade lite. Du har en nippel mellan tank och slang på bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.