Hej!

Vi är spekulanter på ett hus med egen brunn (djupborrad brunn 64m). Brunnen borrades 1986.
Senaste vattenprovet gjordes 1999.

Filtret som är installerat är enligt mäklaren till för en för hög
järnhalt. Denna ska matas med salttabletter. Hur används salt för
att få ner järnhalten?

Det som är oroande är väl antagligen klorid-halten och
korrisionskontrollen? Enligt socialstyrelsen är värden över 100mg/l
inte bra och det hänger väl ihop med korrisionen?

Vi kommer antagligen vilja att ett nytt vattenprov tas eftersom det enl. rekommendation ska göras minst var 3:e år.

Några kommentarer?

Mvh/Nicklas

-------------------------------------------------------------------------
Datum: 990423

Lukt - Utan anm.
Färg - Utan anm.
Grumlighet - Utan anm.
Reaktion pH - 7,6 (Utan anm.)
Total hårdhet - 1,6 (Utan anm.)
Järn mg/l - 0,05 (Utan anm.)
Mangan - Utan anm.
Klorider mg/l - 908 (Anm. värd)
Syreförbrukning - Godtagbar
Nitrit - Utan anm.
Korrisionskontroll - Anm. värd
Oxidationsprov - Ej provat

För hushållsbruk bedömes vattnet:
Utan anmärkningar är markerat med ett frågetecken.

Lämplig filtertyp enligt utförd laboratorietest: Osmos-filter för
dricks- och matvatten

Noteringar: Befintligt filter fungerar perfekt

Hade en gång ett mjukvattenfilter eftersom vi har mycket kalk i vårat vatten, skickade in vattenprov och det visade att vi hade relikt vatten??? Jösses tänkte jag grävd brunn och relikt vatten det tror inte jag. Slet bort hela anläggningen eftersom den saltade vattnet på tok för mycket, bytte delar men fick ingen ordning på anläggningen. Har efter det en elektronisk avkalkare och tycker att den funkar hyffsat, den gör att kalken inte fäster, men tar inte bort kalken. Märker tydligt detta i hundens vattenskål går lätt att skrapa bort.
I ditt fall om du har ett filter med avhärdning ta ett vattenprov direkt från brunn inte i kranen. Saltet är inte bra för varken kopparrör eller annat, inte heller gott att dricka saltvatten.Tror inte heller på mäklaren om att saltet sänker järnhalten snarare höjer. Jag är ingen vattenexpert men detta är mina tankar.

Saltet i avhärdaren används ENBART när man "laddar" filtermassan och inte när man tappar vatten. Får man salt i dricksvattnet är endera nått i filtret felkopplat eller så är filtret trasigt. Med ett vanligt avhärdningsfilter kan man även i viss mån få bort järn och particklar.
Ett filter med filtermassa (jonbytarfilter) är det enda som avlägsnar kalken ur vattnet, elektriska/magnetiska "filter" omvandlar bara kalken tillfälligtvis till en annan typ av kalk.den omvandlingen återgår till sin ursprungliga form och har då kvar sina ursprungliga negativa egenskaper.
Så mitt råd efter att ha provat det mesta när det gäller kalk och järn problem, stirra dig inte blind på den lägre kostnaden utan skaffa ett "riktigt" filter med filtermassa. Det kommer i längden att vara det billigaste och dessutom det bästa.

elmont skrev:
Saltet i avhärdaren används ENBART när man "laddar" filtermassan och inte när man tappar vatten. Får man salt i dricksvattnet är endera nått i filtret felkopplat eller så är filtret trasigt. Med ett vanligt avhärdningsfilter kan man även i viss mån få bort järn och particklar.
Ett filter med filtermassa (jonbytarfilter) är det enda som avlägsnar kalken ur vattnet, elektriska/magnetiska "filter" omvandlar bara kalken tillfälligtvis till en annan typ av kalk.den omvandlingen återgår till sin ursprungliga form och har då kvar sina ursprungliga negativa egenskaper.
Så mitt råd efter att ha provat det mesta när det gäller kalk och järn problem, stirra dig inte blind på den lägre kostnaden utan skaffa ett "riktigt" filter med filtermassa. Det kommer i längden att vara det billigaste och dessutom det bästa.
.

Kan nog stämma, men kalkens negativa egenskaper är att den fastnar och sitter som berg. Mitt avhärdningsfilter var nog trasigt, men att kosta på ytterligare 10-20 tusen för ett nytt filter och sedan köpa en massa salt är inget som intresserar mig.
Tror ändå att TS ska ta ett vattenprov innan filter för att se hur kvaliten ser ut idag.

ta ett nytt prov innan filtret.

har du däremot järn och kalk tar du det med ett jonbytarfilter.
Observera att en avhärdare kan bara klara järnhalt upp till 0.3mg

har du högre järnhalt samt kalk finns det särskilda kombifilter med jonbytare av chrystal right som tar järn och kalk i jonform

Svanteson skrev:
Hej!

Vi är spekulanter på ett hus med egen brunn (djupborrad brunn 64m). Brunnen borrades 1986.
Senaste vattenprovet gjordes 1999.

Filtret som är installerat är enligt mäklaren till för en för hög
järnhalt. Denna ska matas med salttabletter. Hur används salt för
att få ner järnhalten?

Det som är oroande är väl antagligen klorid-halten och
korrisionskontrollen? Enligt socialstyrelsen är värden över 100mg/l
inte bra och det hänger väl ihop med korrisionen?

Vi kommer antagligen vilja att ett nytt vattenprov tas eftersom det enl. rekommendation ska göras minst var 3:e år.

Några kommentarer?

Mvh/Nicklas

Datum: 990423

Lukt - Utan anm.
Färg - Utan anm.
Grumlighet - Utan anm.
Reaktion pH - 7,6 (Utan anm.)
Total hårdhet - 1,6 (Utan anm.)
Järn mg/l - 0,05 (Utan anm.)
Mangan - Utan anm.
Klorider mg/l - 908 (Anm. värd)
Syreförbrukning - Godtagbar
Nitrit - Utan anm.
Korrisionskontroll - Anm. värd
Oxidationsprov - Ej provat

För hushållsbruk bedömes vattnet:
Utan anmärkningar är markerat med ett frågetecken.

Lämplig filtertyp enligt utförd laboratorietest: Osmos-filter för
dricks- och matvatten

Noteringar: Befintligt filter fungerar perfekt
Kan verkligen 908 i klorid stämma?? Då borde inte vattnet smaka särskilt gott.
Och utan att ta bort saltet så ska du nog inte ta bort något annat heller. för då kommer det bli kex av rören.
Mvh Morgan

Om dessa värden stämmer är det nog bara en avsaltningsanläggning som gäller.

Göran.W
Kommer saltet från brunnen behöver du en vatten renare som använder omvänd osmos.
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden/Produkter/Vattenrenare/Vattenrenarmodeller/ modelen RO 400 skulle passa ert vatten.
Den ger upp till 4 liter i minuten.
Värt att beakta är att den får inte gå mer än 15 minuter i sträck så man får lagra det renade vattnet i en mellan lagrings tank med nivå brytare och en timer som tillåter max 15 min gång per timme och sen pumpa det därifrån in i en hydropress.
Mellan lagrings tanken bör vara på minst 300 liter men gärna 1000 liter så man klara förbruknings topparna.

Ja! Omvänd osmos är det ända rätta, det finns speciella saltvatten anläggningar.
Värt att tänka på att du måste återföra vissa ämnen i vattnet för att vattnet inte ska bli aggressivt
efter rening.

Göran.W
Det renade vattnet smakar inget vidare kan jag för övrigt tillägga.
Det smakar som destilerat vattten.

Ja! Det är för att stortsätt alla ämnen från vattnet försvinner vid rening, det löser sig dock när man tillsätter mineralerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.