Hoppas inte man trampar folk på tårna nu men hittar inte min fråga... :blushing:
Jag skall renovera badrummet men hittar inte vart man kan läsa om privatperson får byta sin golvbrunn själv eller om även detta skall göras av fackman??
Jag är händig själv så kommer göra det mesta själv men givetvis kommer jag ändå prata med Försäkringsbolaget vad som gäller...

Hoppas på svar och hjälp

Nu har du hittat en brännhet fråga principerna som debatteras om och om igen i Sverige men inte i andra länder som har sitt ursprung i att man i Sverige vill bygga badrum på trägolv...vilket är galet enligt andra länder så i andra länder gjuter man en betong kaka som man tätar.

Den riktigt känsliga biten är just golvgenomföringarna och då har man utvecklat olika typer av tätningar mellan golvbrunn och tätskikt.
Det jobbiga är att temperaturutvidgningar mellan golvbrunn och golvmaterial etc leder till att det förr eller senare uppstår läckor även om man gör rätt med en hopplös konstruktion som plastbrunn med tältmanschett och plastmatta på träunderlag.

Att det inte skrivs om detta elände är för att Svenska bestämmelser hamnat i ett moment 22..det går inte att bygga ett godkänt badrum i Sverige som är godkänt längre än 6 månader!!!

Du får göra allt i ett badrum själv utom det elektriska!

Inga försäkringsbolag kräver att fackmän eller certifierade gör arbetet.

Badrummet blir för all framtid godkänt om du följer de byggreler, branschregler och anvisningar från tillverkare som gäller när badrummet uppförs.

ahh bara följa anvisninagrna på brunnen så fixar det sig :9 man får göra allt själv i vvs bara man följer reglerna inget konstigt med det. Det nya är ju säkert vatten om man vil följa det. Men då kan vi lika bra slänga i badrumet i ett vattentätt säkerhets skåp som står i ett annat skåp.. Ta en purus brunn och är det trä bjälklag spånskiva mm så köper du till purusplattan multi, och sen följer instruktionerna som följer med så ordnar det nog sig.

Grymt tack för hjälpen!!

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Ska byta ut golvbrunnen i källaren där golvet är i betong.

Och då undrar jag vilken golvbrunn som jag ska använda?

Det kommer att bli dusch och tvätt stuga och då skulle jag vilja ansluta dusch och tvättmaskinsutloppet direkt till brunnen om det är möjligt?

Det finns golvbrunnar i plast med extra inlopp på 32 resp 40 mm,är det meningen att man ska ansluta dusch/tvättmaskin till dom inloppen och ansluter man med slang som man sedan gjuter igen för det finns väl inga rör i den dimensionen?
Sedan hur ansluter man golvbrunnen till avloppstammen,jag kan inte hitta några skarvar som dimensionerar ned från 110 till 75?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.