Håller på att byta ut avloppsledningen och då har några funderingar dykt upp under resans gång.

Bla så undrar jag om man kan böja avloppsrören något? Den gamla ledningen var inte riktigt rakt nedlagd då det var cementrör med skarv ca efter varje meter.

Kan rören vara något böjda i skarvmuffen eller är det då risk för läckage?

Läste någonstans att man ska skjuta in röret i muffen 10mm ifrån botten i skarven,är det korrekt för jag har skjutit in det i botten?

jag har kollat lutningen med vattenpasset och det lutar hela sträckan åt rätt håll men däremot så lutar det först mer och sedan mindre och sedan mer igen,har det någon betydels att det lutar mer och mindre?

Slutligen vart ska vakumventilen placeras och behövs det fler än en?

Mycket tacksam för svar.

har du kummunalt avlopp

Snailman
ja man ska backa avloppsrören ca en cm när man skjutit in dem till botten, det är för att det inte ska bli problem när de ändrar längd pga temperaturändringar.

Staffans2000
Ligger dom i backen behöver du inte alls någon expantionsmöjlighet eftersom rören inte rör :Psig.
Sålunda -skut in endan i muffen så långt det går.
Så länge det är fall i rätt riktning, är det korrekt. Minimum en procent. Allt annat dividerande om "för mycket fall" är bara teoretiskt trams.

Rören går att böja en del, det är relativt starka grejor så du dehöver inte vara för feg.

Vänliga och mulna hälsningar: Staffan

Redigerat:
Staffan2000 skrev:
Ligger dom i backen behöver du inte alls någon expantionsmöjlighet eftersom rören inte rör :Psig.
Sålunda -skut in endan i muffen så långt det går.
Så länge det är fall i rätt riktning, är det korrekt. Minimum en procent. Allt annat dividerande om "för mycket fall" är bara teoretiskt trams.

Rören går att böja en del, det är relativt starka grejor så du dehöver inte vara för feg.

Vänliga och mulna hälsningar: Staffan
Tack för svaren.

Det är eget avlopp.

Ok så när det ligger i marken kan jag skuta in hela röret.

Bra att det går att böja en del,det kommer att underlätta.

Då återstår bara om det går att böja röret lite i muffen eller kanske rättare sagt att man skuter in det lite snett utan att packningen ska börja läcka?

Staffans2000
Skjut in den rakt, böj sedan!

Hur mycket måste du böja rören egentligen och är det helt omöjligt att undvika det?

Att förlägga rör med spänningar i marken redan från start låter som något som säkert rören klarar av men samtidigt har du mindre marginaler för framtida sättningar i marken mm. Går det att undvika?

Är det inte bättre att du försöker använda rätt vinklar så du slipper tvinga in rören snett i skarvarna? Det går alltid att fixa till. Om du till exempel har en 90-gradare som inte stämmer riktigt, tar du i stället två 45-gradare och vrider dem till rätt vinkel.

myrstack skrev:
Hur mycket måste du böja rören egentligen och är det helt omöjligt att undvika det?

Att förlägga rör med spänningar i marken redan från start låter som något som säkert rören klarar av men samtidigt har du mindre marginaler för framtida sättningar i marken mm. Går det att undvika?

Behöver böja rören en del,men inte så mycket att jag kan använda en 15 graders skarv,visst kan man se på en del skarvar att det är en skillnad på vinkeln.
Jag är mest nojig över om det kan läcka i skarven på muffen om vinkeln ändras lite,men det kanske är jag som bara är nojig men man vill ju inte göra om det hela då man gjutit igen och inrett källaren:)
En annan grej som jag missat är att det är viktigt att man falsar av ett rör som man sågat av och ska skarva på.

Grejen var den att jag trodde att jag var smart då jag skulle lägga nya rören helt och hållet där dom gamla legat men det kan jag inte rekomendera en som byter ut rören att göra utan gräv rejält åt sidorna och gör helt nytt,grejen är den att med dom gamla cementrören så kunde man dra lite hur som helst då är bara ca 1 meter lång sedan så gjöt man bara igen skarvarna.Vinklarna var det heller inte så noga med då man bara slog hål i röret och gjöt fast röret till följd med att vinkeln blev lite som den blev och därav att jag nu behöver böja rören en del för att få till det.

Som sagt huvudfrågan är om det finns risk för läckage om rörens vinklar på en del ställen ändrar sig något i förhållande till muffen,det gäller ju även i stigningen av rören eller rättare sagt lutningen.

andersmc skrev:
Är det inte bättre att du försöker använda rätt vinklar så du slipper tvinga in rören snett i skarvarna? Det går alltid att fixa till. Om du till exempel har en 90-gradare som inte stämmer riktigt, tar du i stället två 45-gradare och vrider dem till rätt vinkel.
Jag har inte behövt tvinga in rören snett i skarvarna utan det är först efter jag tryckt in röret i skarven som jag behövt böja röret lite och då tillföljd att man kan se att det då blir mer tryck på tätningsringen i muffen och då blev jag konfunderad över om det finns möjlighet att det kan läcka men som sagt det kanske är bara jag som är nojig.

Staffans2000
japp. Nojig var det.

staffan

Staffans2000
japp. Nojig var det.

Staffan

Lars Kongo skrev:
Jag har inte behövt tvinga in rören snett i skarvarna utan det är först efter jag tryckt in röret i skarven som jag behövt böja röret lite och då tillföljd att man kan se att det då blir mer tryck på tätningsringen i muffen och då blev jag konfunderad över om det finns möjlighet att det kan läcka men som sagt det kanske är bara jag som är nojig.
Jo, men mitt svar är relevant även om du böjer rören efter du tryckt in dem.

andersmc skrev:
Jo, men mitt svar är relevant även om du böjer rören efter du tryckt in dem.
Visst är ditt svar relevant och jag gjorde som så att jag tog det säkra före det osäkra och rev allt jag byggt ihop och sedan bilade jag bort rejält på sidorna så nu är jag på g igen och då utan spänningar i rör och skarvar :)

Har du eget avlopp så skall du INTE ha vakumventil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.