Patrick E
Patrick E: Jag skulle vända T-styckena där de omålade kopparrören är anslutna och dra kopparrör fram till den nya anslutningen. -------------- Till nya blandaren | -------------- Till nya blandaren | |
3 svar · 2,7k läst
·
M
Masarin: Hej, Vi tänkte renovera en tvättstuga och funderar om man ska göra något åt den befintliga vattenmätaren som kommer upp ur golvet. (se bild). Eftersom man ändå behöver bila upp och byta golvbrunnen undrar jag om man ska passa på att "dra" om det inkommande vattnet som går i betongolvet också. (se planlösning), ett alternativ vore att dra det direkt mot väggen där
0 svar · 1,8k läst
·
MaZtoR
MaZtoR: Byt ut den delen du kommer åt. Det är varken dyrt eller svårt. Det finns övergångar mellan plast och järn.
1 svar · 1,9k läst
L
lordi: oops, var visst en gammal tråd. Troligtvis har det löst sig:)
5 svar · 12,0k läst
·
B
Bear78: Tack för trevliga och nyttiga svar! Det lutar åt ett nytt hål i golvet för att dra nya ledningar i krypgrunden. Men om det strular så är absolut Pipecoating ett alternativ som jag efterfrågade. Avvaktar offert från rörfirman och hoppas på en bra och ekonomisk lösning. Tack igen! MVH Björn
5 svar · 8,1k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Jag har 2x200 liter hydropresser som matas från två brunnar, en borrad och en grävd. Styrningen är helt enkelt de vanliga tryckströmbrytarna. Den borrade brunnen arbetar mellan 3 och 4.2 bar, sjunker trycket under 2.8 bar startar pumpen i den grävda brunnen (vilken har en ganska dålig vattenkvailté, men är bättre än inget.) Total lagrad vattenvolym är de nämnda 400 liter plus 100
16 svar · 12,7k läst
P
PST: Kolla avtalet mellan er och bergborrarna,men jag misstänker att det är svårt att hämta ngt från deras försäkring, speciellt med tanke på övriga fel i anläggningen. Men oavsett detta, vill jag speciellt påpeka ett allmänt förekommande "otyg" nämligen att man ansluter stuprör från tak ner i husdräneringen. I första hand skall man om det är möjligt i första hand låta regnvatten
1 svar · 2,4k läst
prototypen
prototypen: OM det sitter en golvbrunn i källaren så kan det likväl tränga upp ur golvbrunnen. Jag har på precis detta sättet och det finns en risk men jag tar den då källaren har golvbrunn och ventilen gör nog så gott den kan för att förhindra att det rinner ut. I golvbrunnen finns INGET som försöker hålla mot en översvämning. Skulle ju vara "skit" om ventilen hänger sig samma dag som det
3 svar · 1,7k läst
·
JimmyB
JimmyB: Ojdå! Tack för info. Då har jag lärt mig något nytt idag! Blir montering av en riktig utkastare till våren... /Jimmy
9 svar · 11,1k läst
·
P
Plutus: Om det är i marknivå är det väl en spolbrunn? Avluftning har väl som uppgift att hindra baksug när man spolar? och ska vara överst i systemet?
12 svar · 20,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Är inte hela Gotland det??:D
14 svar · 19,4k läst
·
I
imported_hans: Rätt tänkt förstås men jag har ej komunallt avlopp, transporten blir till egen 3 kammarbrunn. Med pump kan jag placera 3 kammar brunnen så lång bort på tomten som möjligt. Tacksam för svaret du gav min fråga har ej gett några "negativa" så den är säkert helt ok för ändamålet. mvh Hans
2 svar · 2,0k läst
prototypen
prototypen: 35-888-70 eller dess kompis 35-888-71 monterat i 30 cm RF rör med hål så vattnet kommer åt flotören, sedan hänger detta i 75 m kabel, brunnen är visst 110 m. Sedan lite hembyggd elektronik som stoppar pumpen 1/2 timme för att undvika en massa start och stopp. Protte
4 svar · 3,4k läst
K
karl oskar: då e jag med på banan. blanda 15%citronsyra reg, sen reg en gång till utan citronsyran så blir du av med gipsen
13 svar · 6,2k läst
gadeberg
gadeberg: Det går minst lika bra med ett 110rör och en muf
4 svar · 8,1k läst
F
foxmulder: Vi har ett hus i två plan med en radiatorkrets med tre element på övervåningen, som matas från en ackumulatortank på nedre plan via en Grundfos cirkulationspump. Grundroblem: de två första elementen i kretsen blir varma som de ska, men det sista blir bara i bästa fall små-ljummet direkt i anslutning till inloppet. Det kommer ofta plaskande och sörplande ljud från det här sista
0 svar · 1,6k läst
A
Anders&Ylva: Ahh, då är jag med. Anledningen till att jag tvivlade på att dessa följde med är för att det inte gör det hos Rinkabyrör och att det stod exklusive termostat och röranslutningar. Det var det där sistnämnda jag var lite osäker på vad man klassar som röranslutningar. Det är inte hela världen om jag behöver uppsöka VVS-butiken och handla lite mer prylar men helst vill jag bara ha
4 svar · 2,6k läst
S
superdaniel: Det löste sig, vvs:aren hade rätt i att dessa Grohe blandare hade en rekommendation om begränsning vid högt vilotryck, antagligen beror det på att det är utdragbar dusch. Nu visar det sig när han mätte trycket på inkommande vatten låg det en bra bit under denna begränsning så det var inga problem. Slutet gott allting gott...
10 svar · 7,9k läst
S
SpiderTheSwede: Tack för svaret.
2 svar · 1,2k läst
S
Tompa21
Tompa21: Yes, då kör jag som tänkt med separata rör till varje våning! Tack Anders&Ylva! d^_^b
20 svar · 10,9k läst
A
Anders&Ylva: Det enda specialverktyg jag kan komma på är ju om man använder sig av tex Uponors pex som jag gjorde, då behöver man en tång för att klippa slangen med. Och man behöver en vinkelkap/rondell alternativt en bågfil för att kapa av fixturplåten med :D Kör man Prisol så behöver man ju skala skiten och sen en röravskärare... Nej, jag förespråkar nog också gärna PEX av olika slag
30 svar · 8,8k läst
L
Larsssss: [citat] OK, låter bra! Till största delen går rören längs bjälklaget, men då är det ok att ha dem i mitten hursomhelst..!
4 svar · 2,6k läst
K
kenoro: Hej, någon som har denna och är ni nöjda med den? Den vi köpte läcker vid skarven under hantaget. Det hjälper lite grann att spänna åt skarvdelen men sen börjar det droppat ut på dioskbänken igen.... Blandaren är bara ett halvår, borde det itne vara högre kvalité på Grohe? Detta blir troligen första och sista grohen. Hädanefter blir det säkert FMM. [bild]
0 svar · 2,1k läst
pickels
pickels: Japp, en WellMate. Hoppas att den kommer väldigt snart, lite träligt att höra pumpen gå varje gång man tappar lite vatten.
4 svar · 2,3k läst
J
JerreEssberg: Så vattnet kommer in direkt i valvet, grenar sig också i valvet där ett går uppåt och ett neråt? Iom att du skriver plattan antar jag att du har betongvalv? Om det är så hade jag proppat ett av de rören, antingen ovan eller under valvet. Låt säga proppat alldeles ovan golv på övervåningen och kopplat in mätaren på röret i källaren. Sedan satt ett T efter mätaren och gått upp
1 svar · 4,2k läst
A
Amatörbyggaren: Jag har byggt en enda stenkista för dränering och en del dagvatten till fritidshus. Lät traktorgrävaren gräva en rejäl grop, fyllde med så stora stenar som möjligt, kanske 30-60 cm (vitsen är väl att man ska få en stor volym håligheter). På med markduk och sedan återfyllning med finare material. Markduk är väl ett måste om du anlägger rabatter. Ett betongrör blir väl en
16 svar · 17,7k läst
I
ivarzon: Problemet löst! Hade en firma här som fick loss proppen som mycket riktigt satt i köksstammen, åratal av fett och reser som packat ihop sig.. 400:- efter ROT-avdraget. Slutet gott, allting gott! :-)
5 svar · 6,3k läst
S
SamirB: byt ut en helt. . har den börjat krångla kommer den fortsätta med det
5 svar · 1,6k läst
S
SamirB: kan vara termostaten som gjort sitt. är den 20 år gammal är ett tips att byta ut den helt.
1 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.