Efter ha försökt att få igång det sönderfrusna vattensystemet i vårt nyinköpta hus så konstaterade jag att det är lika bra att slita bort allt på en gång och börja om.

Skall ändå ha in en vattenmätare eftersom man tydligen inte måste ha det i Norge. Man får en schablonavgift istället.

Skulle behöva lite feedback på dimensioneringen av kallvattenrören.

5848634038_96810c3f5f.jpg
kallvatten by brunolundh, on Flickr

Sen undrar jag om jag kan gå ner på "huvudledningen" till 22mm istället för 28mm.
Huset är på 110m2.

Borde jag sedan ha mindre dim. på varmvattet eller skall jag ha samma som kallvattnet.

Tack på förhand!
/Christer

Ingen som har en åsikt? :S

I mitt 300m2 hus är det Ø22mm efter vattenmätaren, inga problem med dåligt flöde eller tryck.

Jag kan knappast svara ändå eftersom jag inte är någon konstruktör men:

Vad är det för längd på rören? Det är av ganska stor betydelse för dimensioneringen. Har du till exempel 15 till köket i allt för långa längder kan du få problem med flödet till exempel. Spelar mindre roll hur stort huset är men ledningslängden däremot, men det skall till en bra bil för att inte 22cu skall duga som matning. Finns en schablon på nätet har jag sett, men hittar den inte nu i hastigheten.

En sak till, av dina mått att döma är det kopparrör du tänker dra? Är det inte det får du kanske tänka om då PEX har mindre innerdiameter.

Ja kopparrör är det. eventuellt de sista metrarna med PEX genom bjälklaget.

Kanske lite slarvigt att inte skriva ut antal och längd till saker och ting, men det skall vara en av allt jag skrivit och max 5 meter längd.

/Christer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.