Men nu var det flödet vi diskuterade, inte vattentrycket.;)

Mikael_L
Jag har jobbat i flera år med bl.a. mätningar av flöden och tryck.
Det har rört sig om rör om rör och slangar med diameter från 20 mikrometer till 10 cm.

Allt påverkar givetvis, det blir tryckfall när mediet rör sig i rörsystemet och därmed minskar flödet.

Att ha 1 cm av 8mm-strypning i en ballofix på ett 15mm rör påverkar givetvis, likaså minskar även flödet att ha 1cm rörbit av 15mm diameter där, men inte lika mycket. :)
Så själva röret sig är alltså en strypning av flödet, iom tryckfallet som sker i röret då det strömmar.
Böjar stryper också en del, hur mycket beror på om det är laminär eller turbulent strömning, dvs beror på mediets hastighet.
Så kort och gott, allt påverkar.

Sen tycker jag att det är helt korrekt att en rörmokare (och jag också förstås) kan se på det hela funktionsmässigt, inte fysikaliskt. Och därför kan man säga att "Det påverkar ingenting", och mena att funktionen (att få tillräckligt med vatten i blandaren) är lika bra. Dvs att man inte märker något negativt.
Och här kommer erfarenheten som t.ex. rörmokare besitter väl till pass, då det är dom som verkligen, genom sin mångåriga erfarenhet, vet när en strypning märks.

b8q skrev:
Men nu var det flödet vi diskuterade, inte vattentrycket.;)
Dom hänger ju ihop.
När det strömmar genom en flödesresistans så sjunker trycket och därmed flödet.

• Gilla
Fjelie 17
  • Laddar…
Krilleman
Generellt med min erfarenhet genom alla år som röris så är det ingen skillnad, dock har jag varit på hos vissa kunder som upplevt slag i sina rör vid tvättmaskins-anslutning med ballofix. Det har lätt avhjälpts med montage av korrekt tappventil.

Så skillnad gör det, det är dock din unika anläggning som sätter begränsningen!

Jag vet inte om detta är applicerbart på vätskor men jag säger det ändå:

Jag har en bekant som är i ventilationsbranschen. Han säger att en 90 graders krök står för lika mycket motstånd som 7 meter rakrör.

Jag har själv observerat att avloppsläggare ofta (alltid?) använder 2 st 45 graders i stället för en 90 graders böj.

K
När man lägger avlopp så måste du använda 2 st 45 gradiga på stående rör säger reglerna. Detta för att undvika stopp.

S
det är ju skillnad på avlopp och vattenrör.
skiten från toan skall spollas i 90 böj. förstora krafter

kirk69 skrev:
När man lägger avlopp så måste du använda 2 st 45 gradiga på stående rör säger reglerna. Detta för att undvika stopp.
Dessutom är det enklare för rens- och kamerautrustning med 2x 45 istället för 1x 90

• Gilla
Vilkoret
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.