10 584 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Vattenmätare anslutning PEM slang
Dags att koppla in det kommunala vattnet. Inkommande är en 32mm PEM-slang som ska anslutas till vattenmätarkonsolen. Jag har tittat på Beulcas koppel som har en utvändig R25 anslutning. Frågan är nu hur jag kopplar PEM slangen till vattenmätarkonsolen. Jag har hittat en PRK kommpling som har invändig R25 gänga, se bild. Är det lin som gäller eller finns det någon bättre metod? Vill helst slippa jobba med lin. Finns någon typ av klämringskoppling som man kan använda?

Jag hade valt en Bulco 66 till en permanet installation av kommunalt vatten. Sitter lite bättre och är tryggare än PRKn. Helt i mässing, med klämring.
Lin eller "tandtråd" som tätning. Helst lin, känns bättre
Art:2276 Rinkabyrör. 145-.-
Art: 5442 "Tandtråd" 96.-
Lin eller "tandtråd" som tätning. Helst lin, känns bättre
Art:2276 Rinkabyrör. 145-.-
Art: 5442 "Tandtråd" 96.-
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det är mest folk som är vana vid krångliga Beulco som misslyckas med PRK. Har aldrig någonsin hört att en PRK släppt om man drar den i botten (som man skall göra).
PRK och lin på gängarna till kopplet = glöm för alltid.
PRK och lin på gängarna till kopplet = glöm för alltid.
PRK är svårt att missluckas med om man är i botten både med instick och dragning av mutter.
Om man är osäker och vill ha lite extra säkerhet, finns det stödhylsor för en tjuga eller två, till PEM med!
Glöm tandtråden och allt annat, lin & Locher fungerar i alla väder som Johan skriver!
Om man är osäker och vill ha lite extra säkerhet, finns det stödhylsor för en tjuga eller två, till PEM med!
Glöm tandtråden och allt annat, lin & Locher fungerar i alla väder som Johan skriver!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Lin och gängtätning, t.ex. Unipak, är säkraste och mest felfria sätt du kan ansluta med. Linet sväller efter att vattnet slagits på. En koppling med lin kan både spännas och släppas utan att läcka.petersk skrev:
Glöm inte att de utvändiga gängorna skall straffas lite lätt (hacka dem på tvären med en morakniv) för att linet skall sitta kvar. Linda alltid linet medsols när du håller anslutningsdelen (PRK R32) mot dig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden