2 440 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Enkel slang/kopplingsfråga
Hej, en förhoppningsvis enkel fråga.
Jag skall lyfta ut ett badkar och ställa in en duschkabin, mer eller mindre tillfälligt för att få plats med ett skötbord i badrummet. Dusch kabin och blandare är köpt.
Fråga är: vad ska man ha för slang för att ansluta duschblandaren till de rören som badkarsblandaren var kopplad på? Det är nya blandare båda så jag gissar att det är en standardstorlek på anslutningen.
Det bästa hade ju varit att mäta allt o sen köpa slang, men då jag jobbar till sjöss så har jag inte möjlighet att mäta innan jag är hemma igen, tänkte beställa hem så allt är klart att börja ordnas med när jag kommer hem.
Bor för övrigt i villa så svar om att jag skall kontakta fastighetsskötaren kommer jag inte så långt på.
Hoppas på ett enkelt svar på en enkel fråga.
Jag skall lyfta ut ett badkar och ställa in en duschkabin, mer eller mindre tillfälligt för att få plats med ett skötbord i badrummet. Dusch kabin och blandare är köpt.
Fråga är: vad ska man ha för slang för att ansluta duschblandaren till de rören som badkarsblandaren var kopplad på? Det är nya blandare båda så jag gissar att det är en standardstorlek på anslutningen.
Det bästa hade ju varit att mäta allt o sen köpa slang, men då jag jobbar till sjöss så har jag inte möjlighet att mäta innan jag är hemma igen, tänkte beställa hem så allt är klart att börja ordnas med när jag kommer hem.
Bor för övrigt i villa så svar om att jag skall kontakta fastighetsskötaren kommer jag inte så långt på.
Hoppas på ett enkelt svar på en enkel fråga.
Enkelt svar så, nej
Möjligtsvis på utsidan av en mutter, men det ger ju inte så mycket info.
Att köpa en slang eller två extra är däremot inget problem, trodde de var en standard på blandaranslutning av nyare svensk modell?
Att köpa en slang eller två extra är däremot inget problem, trodde de var en standard på blandaranslutning av nyare svensk modell?
Den som ska bort är MORA, 160cc, skall vara M26/1,5. Den som skall sitta i den (billiga) duschkabinen är en 150cc FMM 9000E, tror jag läst någonstans att den skall också ska ha M26/1,5.
Så en r15/r15 slang och övergångar M26 till 1/2" skall jag klara mig på?
Så en r15/r15 slang och övergångar M26 till 1/2" skall jag klara mig på?
160cc mora är m26x1,5 = korrekt.
Övergång M26x1,5 till 1/2" i blandarfästet. Anslut R15 slang.
Men hur ska din 150cc FMM fästas i duschkabinen?! Är det prefab 150cc med 1/2" på baksidan?! Då passar ju slangen rakt på det...
Övergång M26x1,5 till 1/2" i blandarfästet. Anslut R15 slang.
Men hur ska din 150cc FMM fästas i duschkabinen?! Är det prefab 150cc med 1/2" på baksidan?! Då passar ju slangen rakt på det...
Jag tror att det bara är två hål i duschkabinen (en rusta billig-variant), hade först tänkt att man sätter mutter på baksidan rakt på blandaren, men det kanske inte finns plats till det, i annat fall en sådan här:
http://biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Anslutningskoppling-duschkabin/
http://biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Anslutningskoppling-duschkabin/
Klicka här för att svara