Hej, en förhoppningsvis enkel fråga.

Jag skall lyfta ut ett badkar och ställa in en duschkabin, mer eller mindre tillfälligt för att få plats med ett skötbord i badrummet. Dusch kabin och blandare är köpt.

Fråga är: vad ska man ha för slang för att ansluta duschblandaren till de rören som badkarsblandaren var kopplad på? Det är nya blandare båda så jag gissar att det är en standardstorlek på anslutningen.

Det bästa hade ju varit att mäta allt o sen köpa slang, men då jag jobbar till sjöss så har jag inte möjlighet att mäta innan jag är hemma igen, tänkte beställa hem så allt är klart att börja ordnas med när jag kommer hem.

Bor för övrigt i villa så svar om att jag skall kontakta fastighetsskötaren kommer jag inte så långt på.

Hoppas på ett enkelt svar på en enkel fråga.

Har du ingen bekant som kan mäta åt dig? Mäta är ett måste för att det ska bli rätt!

Enkelt svar så, nej ;) Möjligtsvis på utsidan av en mutter, men det ger ju inte så mycket info.

Att köpa en slang eller två extra är däremot inget problem, trodde de var en standard på blandaranslutning av nyare svensk modell?

I så fall måste du veta fabrikat och modell på blandarna som du har.
I övrigt, när det gäller rörbranschen, så finns det lika många standarder som det finns rörläggare. :rolleyes: :P

du får ansluta med antingen 15 /15 eler som det heter ½tums mixnox slang den måste vara klassad för dricksvatten.. om du ahde blandarfäste tex 160cc så får du sätta i övrgångar från m26 till ½.

Krilleman
Allt hänger ju på hur din blandare ser ut. 4cc anslutning? 160cc dold rördragning? Oras? FMM?

Den som ska bort är MORA, 160cc, skall vara M26/1,5. Den som skall sitta i den (billiga) duschkabinen är en 150cc FMM 9000E, tror jag läst någonstans att den skall också ska ha M26/1,5.

Så en r15/r15 slang och övergångar M26 till 1/2" skall jag klara mig på?

Krilleman
160cc mora är m26x1,5 = korrekt.
Övergång M26x1,5 till 1/2" i blandarfästet. Anslut R15 slang.

Men hur ska din 150cc FMM fästas i duschkabinen?! Är det prefab 150cc med 1/2" på baksidan?! Då passar ju slangen rakt på det...

Krilleman
Använd kopplingen, annars blir det inte stabilt och bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.