6 030 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
vakuumventil på hydrofor
Lukt
Vattnets lukt har ofta naturliga orsaker, till exempel svavelväte, jord, mossa,
lera, skadedjur eller sjövatten. Järnförekomst kan ge upphov till lukt som vid höga halter
blir direkt motbjudande och brukar liknas vid lukten från rotfrukter eller stall.
Ett vanligt problem är förekomst av svavelväte, som har en lukt liknande den från ruttna ägg. Bedömningen görs när främmande lukt indikerar att vattnet är så förorenat att det ej bör
användas som dricksvatten eller till personlig hygien. Vid svavelväte är det luftning som gäller
och det bör utföras i en hydrofor eller trycklös tank. Tryckkärl med gummiblåsa eller membran
är ej lämpligt, detta gäller alltid vid borrade brunnar. (Se även Svavelväte)
OBS! Lufta aldrig vattnet direkt i brunnen (gäller borrade brunnar). Montera alltid HYDROFOR som tryckkärl till DRICKSVATTEN! Undvik membrantankar.
lera, skadedjur eller sjövatten. Järnförekomst kan ge upphov till lukt som vid höga halter
blir direkt motbjudande och brukar liknas vid lukten från rotfrukter eller stall.
Ett vanligt problem är förekomst av svavelväte, som har en lukt liknande den från ruttna ägg. Bedömningen görs när främmande lukt indikerar att vattnet är så förorenat att det ej bör
användas som dricksvatten eller till personlig hygien. Vid svavelväte är det luftning som gäller
och det bör utföras i en hydrofor eller trycklös tank. Tryckkärl med gummiblåsa eller membran
OBS! Lufta aldrig vattnet direkt i brunnen (gäller borrade brunnar). Montera alltid HYDROFOR som tryckkärl till DRICKSVATTEN! Undvik membrantankar.
Jag har en fastighet där det är svavelväte i vattnet, jag har luftat den borrade brunnen genom att återleda en mindre mängd vatten till hålet i över 30 år och det fungerar mycket bra. Det skulle vara intressant att veta orsaken till att dom avråder, kan det vara så att metoden att återleda vattnet är billig och så effektiv att dom inte får sälja några "apparater" för dyra pengar och därför avråder?
Varför ska man inte ha hydropress tank ? är precis i utbytar tankar. har idag 60liter hydropress.. funderar på att köpa mig en 330litersobba skrev:Lukt
okej. imorgon är de dax för byte, allt förberätt in i minsta detalj (nästan) va jag har förstått så ska pumpen hänga i slangen o vajern är mest en säkerhet. så frågan är töjer sig slangen nått? pumpen ska ner ca 55-60 meter hur lång ska vajern vara ? bara nån cm längre än slangen eller?
tacksamm för snabba svar..
tack på förhand.
tacksamm för snabba svar..
tack på förhand.
Jag har ungefär samma längd på slang och vajer, bägge töjer sig lite om nivån i hålet blir låg (när jag tex vattnat gräset en hel dag) då hänger pumpen i bägge men vanligtvis i slangen.
Vajern måste vara rostfri, är den galvad kommer den så småningom att rosta och gå av. Då är det inte så kul att dra upp pumpen.
Vajern måste vara rostfri, är den galvad kommer den så småningom att rosta och gå av. Då är det inte så kul att dra upp pumpen.
Klicka här för att svara