En kulventils (ballofix) innerdiameter ser ju inte ut att vara mer än ca 8mm vid själva avstängningen, oavsett dimension 12, 15 etc. Så stryps flödet då alltså??

S
lite granna. men har du tänkt ta bort den??

har du dåligt flöde?

Japp!

K
Det jag har fått lära mig är att en så kort strypning påverkar inte flödet.

Det förstår du väl att det påverkas! Dock inte så mycket...

S
inte så man märker det.

är flödet dåligt i duschen? det vanliga där är att filterna som sitter i blandaren geggar igen. vid rengöring är det STOR skillnad. man får skruva av hela blandaren. sitter istoppade i inloppsrören.

K
injonil skrev:
Det förstår du väl att det påverkas! Dock inte så mycket...
Du är inte röris va?

Ok, tack för svar! Lite delade meningar.... men jag tolkar det som att flödet inte påverkas speciellt mycket i allafall.

Jag är inte heller röris och nån strömningslära har jag inte heller läst. Bara allmänt nyfiken :)

Hur är det med 90 graders vinklar då? Det har jag hört kan påverka?

kirk69 skrev:
Du är inte röris va?
Menar du att alla rörisar säger att flödet inte påverkas när det i själva verket är så att flödet påverkas negativt i liten omfattning? En jargong kanske?

Kriff skrev:
Hur är det med 90 graders vinklar då? Det har jag hört kan påverka?

Samma där, men väldigt lite dock.

Kriff! Jag är inte heller rörläggare, däremot har jag en gång haft nöjet att läsa lite fluidmekanik... Man kan allmänt säga att vatten som pumpas i ett rör påverkas (tappar tryck) av alla förändringar på röret, diameterändringar, krökar, grenar...

Den sammanlagda förlusten är summan av alla ingående så inledningsvis har vi kanske någon mil vattenrör från vattenverket, sen några meter inne i huset, och ovanpå det adderar man alla krökar, grenar, dimensionsändringar och strypningar. Dessutom tappar man såklart tryck även med höjdändringen, du har sämre tryck ju högre upp du mäter. Ska man sedan räkna på det hela lite mer noga behöver man veta en del om vätskans egenskaper (enkelt, här är det vatten) och hur flödet sker inne i röret så det lämnar vi därhän, det är därför man har tabeller och vedertagna standardlösningar.

Så ja, en kort strypning som exvis en öppen ballofix eller om du bara lägger in en bricka med ett litet hål i kommer påverka negativt. Hur stor påverkan är vet jag däremot inte.

Jag kan tänka mig att en 90-graders böj påverkar olika mycket beroende på hur den är utförd, främst om den är slät och fin invändigt och om den har stor eller liten krökningsradie, låter man den vara slät invändigt och ger den en närmast oändligt stor radie kommer den ju nästan att vara ett rakt rör... Omvänt gäller då att en skrovlig och kantig böj i form av ett skarpt hörn är en större förlust.

K
injonil skrev:
Menar du att alla rörisar säger att flödet inte påverkas när det i själva verket är så att flödet påverkas negativt i liten omfattning? En jargong kanske?
I branschen har man alltid sagt att det inte påverkas av de korta strypningarna vi pratar om här. Om det i så fall är så lite att det knappt går att mäta så är väl ditt svar Japp lite korkat.

Men om det är så att det påverkas så får man väl ta tag i branschen och förklara att de får lära ut annat då.

Jag kan i alla fall konstatera med 15 års erfarenhet att det inte spelar någon roll om du tar bort ventilerna i verkligheten. Sen om det skrivbordsmässigt blir någon skillnad tycker inte jag hjälper TS om han har problem med flödet.

Som med så mycket annat går det ju att göra rimliga gissningar utifrån extremfall. Antag att hålet i ballofixen bara vore i storleken 1 mm, det skulle självklart göra att flödet genom ledningen minskade märkbart. På samma sätt lär ju en minskning från 15 till 8 mm påverka flödet negativt, om än kanske inte så mycket att man direkt märker det. Men många bäckar små...

S
du känner inte någon tryckskillnad.
mänga bäckar små??? samma tryck i rören hela vägen till kran. tryckskillnaden är så minimal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.