Hej!

Kan man kapa ett förkromat vattenrör (12 mm) med en multimaster?

Thomas59
Klart du kan men helst ska du använda en särskild rörskärare och glöm inte att ta bort graderna som blir inne i röret. Glömmer du det kan det vara svårt att få dit stödhylsan.

Är det bättre att kapa med bågfil?

Använd en sådan här: http://www.jula.se/roravskarare-879973. Det finns givetvis dyrare varianter, men den jag länkade till funkar helt OK.

Tillverkare av klämkopplingar avråder i en del texter från bågfil eller andra sågvarianter, vet ej varför, men en rörskärare är det absolut mest bekväma verktyget för ändamålet.

Thomas59
Och här har du röravgradaren. Finns i de flesta välsorterade järn/VVSbutiker

det är svårt att handsåga exakt 90 grader tvärs och då finns det risk att det inte tätar. Såga i gersåg ska inte vara några problem däremot. Grada av går bra med morakniv eller skruvdragare med försänkare.

Staffans2000
Använd en bågfil, hälst den fintandade minivarianten. Blir det lite snett, gör det ingenting, det blir tätt ändå. Däremot. med röravskärare riskerar du att pressa ihop röret på kapstället såpass mycket att en stödhylsa ej får plats.

Staffan

Fungerar bra med multimaster, men har bara kapat vanliga 12-15mm kopparrör. Jag har B&D arbetsbänkar där jag spänner fast röret och sedan nyttjar träskivan på bänken som stöd när jag kapar.

Krilleman
Hårda rör funkerar det bäst med rörkniv.
Mjuka rör & Kromade rör ska kapas med bågfil eller liknande (multimaster) då det kräver stödhylsa! (rörkniv skapar en kant innåt, som gör montage at stödhylsa onödigt svår)

Redigerat:
Thomas59
Staffan2000 skrev:
Använd en bågfil, hälst den fintandade minivarianten. Blir det lite snett, gör det ingenting, det blir tätt ändå. Däremot. med röravskärare riskerar du att pressa ihop röret på kapstället såpass mycket att en stödhylsa ej får plats.

Staffan
Inga som helst problem med röravskäraren. Några vrid med avgradaren, som jag länkade till ovan, så går stödhylsan in. Snabbt, perfekt snitt och enkelt.

Mikael_L
Jag har väl inte så stor koll själv, men jag kan upplysa pezlin om att staffan och krilleman är jag nästan 100% säker på att dom är rörmokare till professionen (eller kanske varit?) så jag skulle blint lita på deras råd i detta fall. :)

Det enda problemet med bågfil/multimaster må vara risken att det finns lite kopparspån kvar.
Så är det ett rör du sas håller i handen och lätt kan rensa från alla spånor så är det bra.
Ett rör som redan sitter monterat mot vägg eller dylikt kan ju vara knepigare att rensa upp från spånor. Kan ju behövas en renspolning av rörsystemet sen.

Thomas59 skrev:
Och här har du röravgradaren. Finns i de flesta välsorterade järn/VVSbutiker
" Page not found."

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.