7 455 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Hur bli av med järnbakterier?
Halloj,
Jag har en halvnaturlig damm med jordbotten och en kallkälla som tillflöde. Jag har på sista tiden fått problem med järnbakterier och har en massa orange gägg i dammen. Vattnet som rinner till dammen är givetvis järnrikt.
Jar har ingen filtrering eftersom vattenflödet från källan är så stort att vattnet håller sig relativt fräscht - utöver järnbakterierna som i år gör dammen riktigt hemsk.
Vad kan jag göra åt problemet? Hjälper någon filtrering? Skimmer som rensar ytan så det iaf. inte syns...
Tacksam för alla svar
/Ola
Jag har en halvnaturlig damm med jordbotten och en kallkälla som tillflöde. Jag har på sista tiden fått problem med järnbakterier och har en massa orange gägg i dammen. Vattnet som rinner till dammen är givetvis järnrikt.
Jar har ingen filtrering eftersom vattenflödet från källan är så stort att vattnet håller sig relativt fräscht - utöver järnbakterierna som i år gör dammen riktigt hemsk.
Vad kan jag göra åt problemet? Hjälper någon filtrering? Skimmer som rensar ytan så det iaf. inte syns...
Tacksam för alla svar
/Ola
järnbakterier vet jag inget om ...
det är kanske vanlig järnoxid (rost) som fäller ut när den får kontakt med luft. Det kommer ren vatten från källan men när den står i dammen så fälls det ut järnoxid - en gul/orane gegga som lägger sej som slam i botten och fastnar på väggarna. Töm dammen , spola, skura, spola fyll på nytt. Det blir bättre i en period men samlas förstås igen.
Man brukar ha en sorts sandfilter med bakspolning när man har järnrik driksvatten men det är nog för avanserat att ha det i en damm.
En sak är jag säker på ... om du bestämmer dej för någon slags filtrering så ska du inte filtrera källvatten ( inget fastnar där) men det vatten som redan finns i dammen
.
gaia
det är kanske vanlig järnoxid (rost) som fäller ut när den får kontakt med luft. Det kommer ren vatten från källan men när den står i dammen så fälls det ut järnoxid - en gul/orane gegga som lägger sej som slam i botten och fastnar på väggarna. Töm dammen , spola, skura, spola fyll på nytt. Det blir bättre i en period men samlas förstås igen.
Man brukar ha en sorts sandfilter med bakspolning när man har järnrik driksvatten men det är nog för avanserat att ha det i en damm.
En sak är jag säker på ... om du bestämmer dej för någon slags filtrering så ska du inte filtrera källvatten ( inget fastnar där) men det vatten som redan finns i dammen
gaia
OlaF: ser att den här tråden har några år på nacken, men om du läser det här så undrar jag om du kom tillrätta med ditt problem. Vi har fått samma problem, därför undrar jag.
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Vi hittade tyvärr aldrig någon lösning trots ett väldigt letande. I år verkar det ha varit mycket bättre så jag vet inte om den kalla vintern kan ha gjort något.
Det enda vi hittat var någon kommun som i en rening hade flera steg med luftning av vattnet genom att låta det rinna över grus/makadam för att motverka järnbakterier. Jag fick tyvärr aldrig något svar när jag kontaktade dem så jag har ingen mer info om hur det ska gå till och vad för underhåll som eventuellt behövs.
Så, sökandet fortsätter och hittar ni något så skicka gärna ett PM eller skriv här.
Det enda vi hittat var någon kommun som i en rening hade flera steg med luftning av vattnet genom att låta det rinna över grus/makadam för att motverka järnbakterier. Jag fick tyvärr aldrig något svar när jag kontaktade dem så jag har ingen mer info om hur det ska gå till och vad för underhåll som eventuellt behövs.
Så, sökandet fortsätter och hittar ni något så skicka gärna ett PM eller skriv här.
Tack för svar. OK, då är det nog ingen idé att jag lägger ner mer tid på att söka lösningar. Jag provade att med en vattenslang spruta vatten över vattenytan, och det blev i alla fall ganska mycket bättre, även om slammet bara sjönk till botten. Vi får hoppas att nästa år blir bättre.
Tack för tipset, men i mitt fall gäller det ett tre meter brett vattendrag, så det vågar jag mig nog inte på. Vi har även damm, som än så länge har klarat sig, men om även den blir drabbad ska jag titta lite närmare på ditt förslag.
Vi såg också lösningar som innebar att man chockklorerade inloppet. Det handlade alltid om brunnar där man ju ganska enkelt kan dunka ner poolklor eller klorin och verkligen blåsa rent och sedan spola tills kloret försvunnit.
Öppna vattendrag och biologiskt aktiva trädgårdsdammar känns mindre bra att klorera
Eller bomba med aktivt syre för den delen.
Öppna vattendrag och biologiskt aktiva trädgårdsdammar känns mindre bra att klorera
Jag skulle börja med (tror jag) att försöka lufta vattnet så mycket som möjligt innan det når dammen. Kanske ordna vattenfall/kaskader 1-3 steg före själva dammen där vattnet har chans att lufta och fälla ut ev. mangan/järn. Ordna gärna dessa första steg med möjlighet till rengöring av ev. järn/mangan blir lätt. T.ex. plastbaljor med stenar/grovt grus i som kan lyftas ur - sedan skrubbning och bortpumpning.
Klicka här för att svara