Hej på er!
Mitt problem, som många andra jag läst om här på forumet, är dålig lukt inne i badrummet.
Däremot har jag fortfarande inte hittat någon som har riktigt samma problem som jag.

Den dåliga lukten jag upplever är isolerad till badrummet på nedervåningen, i detta badrum finns det en styck ackumulatortank, en styck tvättmaskin och en styck torktumlare.

Lukten kommer bara när jag eldar i kökspannan för att värma ackumulatortanken eller när jag tvättar. om jag inte tvättar och om jag inte värmer varmvatten luktar det inte alls. det verkar därför som om den dåliga lukten frigörs så fort lite fukt tillsätts till badrummet.

den enda gemensamma nämnaren för ackumulatortanken och tvättmaskinen är golvbrunnen som de gör av med använt och överblivet vatten i. golvbrunnen har blivit noggrant rengjord flera gånger de senaste veckorna och vattenlåset sitter tajt och fint.

min rörmokare menar att det kan vara kondens i isoleringen i ackumulatortanken som luktar en stund innan tanken blir varm. Vad tror ni? Har rörkrökaren rätt?
Kan detta vara lukt som kommer från kondens eller kan det vara något helt annat?

By the way, Jag har kommunalt vatten.
Har jag missat något som kan vara avgörande i ämnet får ni mer än gärna fråga.

Jag gissar att när tvättmaskinen släpper ut sitt vatten så tar det med vattnet i vattenlåset.

Och utifrån min teori skulle det vara avloppet som frigörs luktmässigt i ditt badrum. Har själv ett liknande problem och gissar på att det beror på vattenlåset i sig och hur avluftningen är konstruerad.

Gissar bara

Hälsningar

/PC

vad gäller tvättmaskinen skulle detta kunna vara fullt möjlig då det vattnet kommer ner i brunnen med en viss hastighet. däremot är jag fortfarande konfunderad över lukten som kommer när jag värme akc.tanken, då det bara handlar om några få droppar åt gången. felsökning fortsätter.

fatboy_kim skrev:
Hej på er!
Mitt problem, som många andra jag läst om här på forumet, är dålig lukt inne i badrummet.
Däremot har jag fortfarande inte hittat någon som har riktigt samma problem som jag.

Den dåliga lukten jag upplever är isolerad till badrummet på nedervåningen, i detta badrum finns det en styck ackumulatortank, en styck tvättmaskin och en styck torktumlare.

Lukten kommer bara när jag eldar i kökspannan för att värma ackumulatortanken eller när jag tvättar. om jag inte tvättar och om jag inte värmer varmvatten luktar det inte alls. det verkar därför som om den dåliga lukten frigörs så fort lite fukt tillsätts till badrummet.

den enda gemensamma nämnaren för ackumulatortanken och tvättmaskinen är golvbrunnen som de gör av med använt och överblivet vatten i. golvbrunnen har blivit noggrant rengjord flera gånger de senaste veckorna och vattenlåset sitter tajt och fint.

min rörmokare menar att det kan vara kondens i isoleringen i ackumulatortanken som luktar en stund innan tanken blir varm. Vad tror ni? Har rörkrökaren rätt?
Kan detta vara lukt som kommer från kondens eller kan det vara något helt annat?

By the way, Jag har kommunalt vatten.
Har jag missat något som kan vara avgörande i ämnet får ni mer än gärna fråga.
Det jag inte förstår är varför det skulle tillföras fukt när du eldar mot acktanken? Fukt i isoleringen tror jag inte på den hade försvunnit första gången du eldade mot tanken.

lite sen men jag chansar.
har samma exakt samma problem med lukt men jag har ingen tvätt maskin eller torktumlare i badrummet.
stanken kommer och går men känns starkare när jag eldar(värmer upp actanken). höll på att städa runt tanken i dag och stoppade in näsan vid tanken, det verkar som det är isoleringen som luktar . hur gick det för dig?????? fick du bort lukten?

jodå, jag fick bort stanken. det visade sig vara en gummitätning till toalettstolen som hade halkat av. jag fick skära bort stolen, sätta dit tätningen igen och limma fast toastolen igen. det löste mina problem, inte en vindpust av äckel sen dess.

Okej tyvär har jag inget problem med toan. Min stank kommer från Acktanken.
Jag får forska vidare .

Micke81
Isoleringen brukar inte lukta men varmvatten + spånskiva luktar gammalt fisk och smutsig soptunna :).
Hos oss står acktankar i en spånskiverum fylld med mineralull. VVB läckte i packningen och blötte upp spånet och det slutade med en översvämning. Hos dej verkar det inte gå så snabbt och så illa men har du spånskivor någonstans så kolla dom ställen.
Har du varmvattenberedare i tanken så brukar det droppa överskottsvatten från en ventil när man eldar och vatten värms och utvidgar sin volym. Det kanske läcker litet och syns ej på utsidan men tillräckligt för att fukta spånet och vid varmare temp luktar det illa ....
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.