Y
Far dog, ärvde huset, inga ritningar på dränering hittade.

En sommar sade far; jag har inte tagit bort resterande utav den träd-stammen för den markerar var brunnen är.

Så satt han på en pall och hade långt träborr som han borrade ner lite här och var i hopp om att krocka med brunnslocket.

Tror inte han lyckades för då hade jag fått i uppgift att gräva.

Jag fick däremot i uppgift att gräva fram en mer ytlig brunn längre bort dit allt leddes vidare till.

Och idag så har jag nu dels sanerat den brunnen på lite grus, men hade i avsikt att kolla riktningen på röret för att dra ett snöre och få ungefärlig position på brunnen vid husgrunden.

Jag satte vattenslang ner i stupröret och efter en stund fick jag konstaterat att vattnet kom till den avlägsna brunnen.

MEN; till min besvikelse så är riktningen helt fel, skulle jag dra ett rakt rik i den vinkeln så hade jag nog inte hamnat på huset alls. Framförallt inte där min far hävda att brunnen var.

-------

Finns det några smarta knep för lokalisera brunnar under jord?

Redigerat:
Slagruta. Det funkar, tro det eller ej.

Y
var köper man sånna pinnar? eller är de bara att ta ståltråd

Jag använder ståltråd, ta 4-5 dm och böj ner 1 dm i 90 graders vinkel som handtag.

Håll riktigt löst och sök i vinkel mot ledningen med ändarna pekande rakt framåt. Jag var helt övertygad om det var skrock, men har fått ge mej. Det funkar.

Om brunnslocket är i metall (t.ex. järn) borde det gå att använda metalldetektor. De finns att köpa lite här och där.

I Sverige krävs det dock ett tillstånd från länsstyrelsen för att få använda dessa (för att förhindra plundring av fornminnen). Men det är ju upp till ditt eget samvete... :P

Y
funderade lite på att spola varmvatten och mäta med IR-termometer fast känns ju lite väl påkostat att fylla hel brunn med varmvatten så marken värms, haha.

Får nog pröva ståltråd tror jag

Om inte brunnen ligger alltför djupt och du har någon idé om vart du ska leta så kanske det går att slå i marken med en rejäl käpp och höra om det liter "ihåligt" någonstans. Är brunnen liten kan det kanske vara svårt.

Y
hum. kanske kan kika ner i stuprören och se riktningen på böjarna på långsidans gavlar och dra linje, där de korsar borde de ju va en brunn för man använder väl bara raka rör..

känns långsökt även det dock

Om det inte är för djupt kan du spola ned en kabel med tennisboll eller likande i änden. Rikligt med vatten så den drar med kabeln, sen en aktiv kabelsökare ovanpå marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.