8 244 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Dimensionera djupvattenpump
Behöver hjälp med o bekräfta eller motbevisa mina tankar. djupvattenpumpen hemma har brunnit o jag är inte hemma förräns nästa vecka men tänkte förbereda lite med o åtminstonde beställa ny pump.
följande data har jag:
Borrad brunn, totaldjup 52m
Nivåskillnad hus/brunn 1m
Önskat tryck, 5 bar
Tillflöde brunn: 4800 l/h
Vet ej vattennivån över pumpen eftersom jag inte är hemma o kan mäta
Har ett vattenfilter som måste backspolas med ett flöde av minst 15l/min
Gamla pumpen är 3 fas, så den nya får bli det med.
Har en 120l hydropress
önskad lyfthöjd borde vad jag förstår bli, 52+1+50-(okänd nivå ovan pump)=103m
en grundfos sp2-23 ger vid 100m 11l/min, således för lite, MEN med brunnens tillflöde borde jag väl iaf kunna räkna med 10m nivå ovan pump o då ger samma pump 20l/min
skulle jag dessutom nöja mig med 4 bars tryck så blir totallyfthöjden 90m och då räcker den ju till även om bortser helt från nivån ovan pump
har jag räknat på rätt sätt??
är det dumt o anta att jag har iaf 10m vattenpelare ovan pumpen?
måste försöka beställa under helgen så alla svar/synpunkter tas tacksamt emot
följande data har jag:
Borrad brunn, totaldjup 52m
Nivåskillnad hus/brunn 1m
Önskat tryck, 5 bar
Tillflöde brunn: 4800 l/h
Vet ej vattennivån över pumpen eftersom jag inte är hemma o kan mäta
Har ett vattenfilter som måste backspolas med ett flöde av minst 15l/min
Gamla pumpen är 3 fas, så den nya får bli det med.
Har en 120l hydropress
önskad lyfthöjd borde vad jag förstår bli, 52+1+50-(okänd nivå ovan pump)=103m
en grundfos sp2-23 ger vid 100m 11l/min, således för lite, MEN med brunnens tillflöde borde jag väl iaf kunna räkna med 10m nivå ovan pump o då ger samma pump 20l/min
skulle jag dessutom nöja mig med 4 bars tryck så blir totallyfthöjden 90m och då räcker den ju till även om bortser helt från nivån ovan pump
har jag räknat på rätt sätt??
är det dumt o anta att jag har iaf 10m vattenpelare ovan pumpen?
måste försöka beställa under helgen så alla svar/synpunkter tas tacksamt emot
Lite för trött (eller eller så kanske fredagsölen ställer till det ;-) ) men när jag kollar angiven pump så får jag det till att den ger 29,7 l/min vid 100 m. Och elförbrukningen är 0,8 kWh/m³.
Sedan borde den aldrig suga till botten 52 m (om inte pumpen suger luft förstås) och då ökar marginalen ytterligare. Har du 90 m lyfthöjd så ger den 33 l/min (om inte jag tittat helt fel, vilket såklart kan vara fallet).
Sedan finns såklart ledningsförluster som påverar det hela, men om inte tryckledningen är allt för grann och det inte är stora avstånd från brunnen till huset borde dom inte ställa till med stora bekymmer.
Jag tycker pumpen borde räcka till för dina behov, men kolla så jag inte läst fel eller tänkt fel.
Sedan borde den aldrig suga till botten 52 m (om inte pumpen suger luft förstås) och då ökar marginalen ytterligare. Har du 90 m lyfthöjd så ger den 33 l/min (om inte jag tittat helt fel, vilket såklart kan vara fallet).
Sedan finns såklart ledningsförluster som påverar det hela, men om inte tryckledningen är allt för grann och det inte är stora avstånd från brunnen till huset borde dom inte ställa till med stora bekymmer.
Jag tycker pumpen borde räcka till för dina behov, men kolla så jag inte läst fel eller tänkt fel.
kollade grundfos pumpdiagram idag o får samma värden som du säger, igår satt jag dock o kollade i Rinkabyrörs tabeller och får inte riktigt fram samma värden.
Enl rinkabys tabell så får man mycket lägre värden. Nån som vet vad det beror på?
Funderade tidigare på SP3-18, lite större pump för bara en 500 mer men enl Rinkaby rörs hemsida så ger den bara 7 l/min vid 100m men bra mycket mer vid 60-70m djup.
Är det något fel med att överdimensionera? Förutom ev extra energiförbrukning. Kan man få några konstiga fenomen för övrigt??
Om så inte är fallet så kan jag gärna lägga till några kronor o få en bra mycket kraftigare pump. Frågan är bara om jag ska gå efter Grundfos diagram eller Rinkabys tabell....
Enl rinkabys tabell så får man mycket lägre värden. Nån som vet vad det beror på?
Funderade tidigare på SP3-18, lite större pump för bara en 500 mer men enl Rinkaby rörs hemsida så ger den bara 7 l/min vid 100m men bra mycket mer vid 60-70m djup.
Är det något fel med att överdimensionera? Förutom ev extra energiförbrukning. Kan man få några konstiga fenomen för övrigt??
Om så inte är fallet så kan jag gärna lägga till några kronor o få en bra mycket kraftigare pump. Frågan är bara om jag ska gå efter Grundfos diagram eller Rinkabys tabell....
Nån högre energiförbrukning får du inte, den energin som en större pump drar drar den ju under en kortare tid så slutsumman blir rätt lika. Den enda gången det kan vara till nackdel är om man har dålig tillrinning till brunnen, då pumpar en större torrt lite fortare än en liten. Men det är normalt aldrig nått problem det står ju rätt mycket vatten i hålet.
Redan SP2-23 är säkert mycket rejält dimensionerad för ditt behov, du behöver inte överdimensionera mer även om det som sagt i princip inte gör något. Flödet behöver du inte hänga upp dig på vad gäller filtret, dels kommer du säkert ligga i en driftpunkt där nivån i brunnen ligger tillräckligt högt, dels hjälper hydropressen till att stötta försörjningen.
tack för svaren!
tror det får bli den stora iaf, den kostar ca 700kr mer på rinkabyrör, o på ca 10 000 så kan jag lägga ut det lilla extra.
filtret backspolar i ca 90 min med fullt flöde så pumpen måste dock orka med 15 l/min som minst, men det verkar ju inte vara några problem på nån av dessa om jag läser diagrammen rätt.
återigen, tack för svaren
tror det får bli den stora iaf, den kostar ca 700kr mer på rinkabyrör, o på ca 10 000 så kan jag lägga ut det lilla extra.
filtret backspolar i ca 90 min med fullt flöde så pumpen måste dock orka med 15 l/min som minst, men det verkar ju inte vara några problem på nån av dessa om jag läser diagrammen rätt.
återigen, tack för svaren
Lyfthöjden räknas från vattenytan i brunnen. Pumpens djup är bara viktigt om man räknar med att vattytan kommer att sjunka så lågt. Med den tillriningen som är i brunnen borde det aldrig bli aktuellt. Om du pumpar ut 100 l vatten sjunker ytan i borrhålet ca 10 m.
Edit:
På Grundfos hemsida finns ett enkelt verktyg för dimensionering. WebCAPS heter det.
http://www.grundfos.com/products/find-product/sp.html#service-replacement
Uppe till höger på websidna finns en knapp att trycka på. Sedan är det bara att välja typ av installation och leka med sifforna.
Välj "sizing" i menyfliken högst upp, sedan "ground water supply"
Edit:
På Grundfos hemsida finns ett enkelt verktyg för dimensionering. WebCAPS heter det.
http://www.grundfos.com/products/find-product/sp.html#service-replacement
Uppe till höger på websidna finns en knapp att trycka på. Sedan är det bara att välja typ av installation och leka med sifforna.
Välj "sizing" i menyfliken högst upp, sedan "ground water supply"
Redigerat:
Klicka här för att svara