Hej

Vi har en avstängningskran på gräsmattan för inkommande vatten (ej kommunalt). Det är inte vi som grävt ner vattnet från början så jag har inte en susning hur det ser ut där nere. Ur gräsmattan sticker ett metallhandtag upp som vi skruvat ner för att stänga av vatten. Nu fungerar det plötsligt inte. Stången går att vrida, men vattnet forsar lika glatt ändå. Jag får en känsla av att handtaget (nyckelstång?) lossnat i botten. Kan det stämma? Hur får man tillbaka det i så fall? Finns det något "trick"? Eller kan det ha rostat av?
va.jpg
Albin

Spindlen brukar ha en sprint i botten för att inte riskera att vrida sönder ventilhuset. Risk för att den gått av.
Tyvärr åker du på att gröva upp ventilen så du kan inspektera, ta det lugnt bara, är det en gammal ventil så kan den vara känslig

tack.

någon aning vad ventiltypen heter? (skulle vilja se en bild så jag begriper vad som är där nere)

Om vi åker på att gräva upp det, hur långt ner kan det ligga? Sticker jag ner en sticka bredvid metallhandtaget tycker jag det slår i något drygt en meter ner. Kan vattnet verkligen ligga så högt? Vi bor i västerbotten, och vattnet frös inte förra svinkalla vintern.

Är inte kranen liggande i en brunn,så att du kan lysa ner och se kranen där nere?Oftast är det en fyrkantig tapp på ventilen och motsvarande på stången.Har råkat ut för att stången rostat där nere och därmed spruckit och sen slirat på tappen.Kan du lyfta upp stången och se hur den ser ut?Finns vattenpostventil som är självtömmande när man stänger den,men du har kanske bara en vanlig kran.Kolla på http://www.rinkabyror.se/

Svårt att säga hur den ska se ut. Finns en uppsjö av modeller på servisventiler. Finns tom risk att det är ett hemmapatent med en vanlig skjutventil....

Har du någon bild på avstägningen, kanske kan få upp den?

Normalt sett med servisventiler så är det en spindel upp till ytan, där marktäckning finns. sen har man en lös nyckel och vrider på den med.

Tänk dig hur det ser ut i gatan i ett villakvarter tex, en liten gjutjärnslucka framför varje hus.

Bilder på ventiler:
http://vvsguiden.se/search/products.html?nodeId=5940

vad om syns av avstängningen är ett handtag. ser ungefär ut som ett bockat armeringsjärn

avst%e4ngning.jpg

den försvinner ner i ett rör av minerit(?). Skrev felaktikt masonit på bilden ovan. röret är fyllt med mineralull.

Som regnskydd har det stått en upp-och-nedvänd hink.

Albin

Krilleman
Kan vara det mest oväntade du kan tänka dig där nere, som redan skrivet i tidigare inlägg.

Enda säkra alternativet är att sätta spaden i jorden och frillägga! Och om man inte har villiga kompisar som är törstiga på öl, hyr man en minigrävare! d^_^b Men minigrävaren har större chans att sabotera mer än vara till nytta i gropen... Men är väldans mycket smidigare... Pest eller kolera?!

Tack för hjälpen allihop! Problemet löst. Rev upp en massa mineralull och hittade en skjutventil längst ner. Nyckeln hade en "gaffel" i botten som tog tag i vredet.

Ibland är det svåraste att våga pröva.

Albin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.