Håller på att bygga om i tvättstugan och behöver plugga 2 kopplingar.

Nummer 1 nedan är tappvatten, jag vill plocka bort det kromade 12mm röret.
Är det vanlig klämringskoppling?
Har köpt 12mm klämringpluggar, är det bara att skruva bort och stoppa i pluggen istället för rör och klämring?
koppling1.jpg

Nummer 2 är en vidarekoppling av elementrör.

Jag vill tillfälligt plocka bort prisolröret (?) och plugga rören som kommer upp från golvet.
Är dessa också klämringskopplingar?
Järnrören (?) är gängade så det kanske är lättare att mäta gängan och skruva på en plugg?

koppling2.jpg

På 1. så är det bara att lossa rör och klämring och ersätta med proppen. Kolla bara noggrant att det inte sitter någon förminskning i bara, t.ex. från 15mm.

2. Är klämringar vid prisolrören, skruva loss prisolrör och klämring, ersätt med propp.

Tack så mycket!

1) Bra påpekande, tänkte jag inte alls på. Mätte så att alla 3 inkommande rör är 12mm så då borde ju risken att det sitter förminskningar vara minimal.

2) Gott! Jag hoppas kunna skruva loss och hålla emot med fingret och plugga utan att behöva tömma hela värmesystemet utan bara behöva fylla och lufta efteråt.
Är det dumt tänkt?

På punkt två kan jag säga att du måste iaf släppa trycket. Har du tur hänger vattnet kvar, har du otur så blir du blöt :)

lordi skrev:
På punkt två kan jag säga att du måste iaf släppa trycket. Har du tur hänger vattnet kvar, har du otur så blir du blöt :)
Stängde av vid fjärrvärmecentralen, släppte på trycket och tappade ur 1dl (ja det sprutade rätt bra). Sedan skruvade jag bort och pluggade. Det droppade knappt ur rören trots att detta är på nedervåningen (1,5plans hus).
Satte på och fyllde upp till 1.5 bar igen. Har inte ens behövt lufta systemet än.

Mycket nöjd helt enkelt, och tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.