krilleman_215 skrev:
Följdfrågan då är ju automatiskt om han har gjort vatten-installationen själv...???
Enligt hemsidan så har underleverantörer för VVS, el osv.

//Patrik

Tja,

Men det är ju som för ett par tre år sedan, då Comfort gjorde utomhusreklam på stora affisch-tavlor. Det var bara det att det syntes tydligt att skruvdragaren kom från B&D.

corre skrev:
Inte nog med att T-rören inte får byggas in, skulle det komma vatten i ytterröret via duschen så landar det fint inne i väggen bakom handfatet.
Precis, och det är nog det jag tycker är värst med den bilden.

Får man dra vatten i en yttervägg som det verkar vara?

Det går bra, förutsatt att man isolerar tillräckligt.
Rören ska helt ligga helt i varma sidan av isoleringen, står vattnet stilla är det störst chans att det inte fryser då.
Men 100% blir man inte... Bara 10grader inne, och 20- ute så är det risk för frysning.

Hmm min tolkning av dokumentet nedan är att man inte får lägga vattenrör i yttervägg längre

http://www.sakervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf

se kap. 2.13

Frysskadesäker förläggning av
tappvatten- eller värmeledning
Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i
ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller
vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller
monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.

Skuggan: som jag tolkar den texten får ledningarna inte läggas i isoleringen men att det är OK att lägga ledningarna mellan isoleringen och väggskivan.

skuggan_pm skrev:
Hmm min tolkning av dokumentet nedan är att man inte får lägga vattenrör i yttervägg längre

[länk]

se kap. 2.13

Frysskadesäker förläggning av
tappvatten- eller värmeledning
Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i
ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller
vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller
monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.
Ligger rören innanför isolering så ligger den inte i isoleringen. Men, lägger man dom innanför väggskivan och har "full"isoleringe kommer isoleringen att omsluta rören på 3 sidor. Ligger rören då i, eller innanför isoleringen? Inte helt lätt att veta hur försäkringsbolag och domstol tolkar det.

Varför får man inte bygga in "tryckt virke"?

Noseone skrev:
Varför får man inte bygga in "tryckt virke"?
Lukt!

Nä, det tror jag inte på.

joflopp skrev:
Tryckt virke som utsätts för fukt och är instängt kan generera starka lukter.

[länk]
Då är det ju egentligen ganska bra att använda tryckt virke! Det blir ju en automatisk inbyggd fuktvarnare! Skitsmart. Bara tryckt virke från och med nu ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.