15 572 läst ·
8 svar
16k läst
8 svar
Problem med vattentemperaturen i duschen
Jag har ett problem som jag behöver råd för att lösa. I duschen håller inte vattnet jämn temperatur längre, vi har bott i huset i 8 år och badrummet renoverades några år innan vi flyttade in. När vi var nyinflyttade fungerade värmen i duschen som förväntat. Det är nu de senaste månaderna först kallt, sedan väldigt varmt och sedan svalare igen. Så jag har börjat med att montera ned blandaren och rensa silar. Men det hjälpte inte så jag tänkte att det var lika bra att byta blandare så nu har jag köpt en ny (Mora Cera) och monterat den. När jag försöker kalibrera vattentemperaturen så blir det ändå inte riktigt varmt och temperaturen åker jojo och stabiliseras strax över 30 grader (även om det borde bli maximalt varmt). I andra kranar blir det uppemot 60 grader.
Någon som har något tips eller är det helt enkelt dags att kalla in expert?
Någon som har något tips eller är det helt enkelt dags att kalla in expert?
Jag tror ju det, blandaren vid handfatet blir riktigt varm (och är kopplad på samma vattenledning i källaren). Skulle det då kunna bli så att det fastnat något efter den förgreningen? Det skulle ju i så fall kunna påverka trycket i varmvattenledningen, vilket jag antar skulle påverka trycket och minska värmen.
Då är det troligen överledning från kallvattnet till varmvattnet i någon annan blandare, så det är alltså någon annan blandare som måste fixas. Främst är det ettgreppsblandare och termostatblandare som drabbas. Felaktig inkoppling kan också ge detta problem, t.ex. disk- eller tvättmaskin som kopplats till utloppet på någon blandare och man lämnar både varm- och kallvattenventilerna öppna.joakimn skrev:
Aha, tack för hjälpen hittills!
Hur felsöker jag detta bäst? Så att jag kan lista ut vilken blandare som är boven i dramat? Både handfatet i badrummet och i köket är ettgreppsblandare.
Diskmaskinen är kopplad till blandaren i köket (som också är på samma ledning som badrummet fast tidigare). Den inkopplingen har en ventil som jag stängde men fick samma beteende som förrut, så jag antar det inte är diskmaskinen utan en av de andra två blandarna.
Hur felsöker jag detta bäst? Så att jag kan lista ut vilken blandare som är boven i dramat? Både handfatet i badrummet och i köket är ettgreppsblandare.
Diskmaskinen är kopplad till blandaren i köket (som också är på samma ledning som badrummet fast tidigare). Den inkopplingen har en ventil som jag stängde men fick samma beteende som förrut, så jag antar det inte är diskmaskinen utan en av de andra två blandarna.
Finns flera sätt.
* Spola så varmvattenrören är heta vid andra blandare. Känn om varmvattenröret kallnar vid misstänkta blandare när någon spolar varmvatten i duschen.
* Lyssna (t.ex. genom att klämma en skruvmejsel mellan skallen/örat och röret) vid andra blandare när du spolar i duschen (ganska svårt ibland eftersom man kan blanda ihop med ljud längre bort i röret).
* Spola så varmvattenrören är heta vid andra blandare. Känn om varmvattenröret kallnar vid misstänkta blandare när någon spolar varmvatten i duschen.
* Lyssna (t.ex. genom att klämma en skruvmejsel mellan skallen/örat och röret) vid andra blandare när du spolar i duschen (ganska svårt ibland eftersom man kan blanda ihop med ljud längre bort i röret).
Back ventil i någon termostat blandare... om du ahr avstägningsventiler på varje blandare kan du stänga dessa och testa om fenomenet slutar elelr fortsätter.. har du samma fenomen på alal kranar då e det en blandningsventil som flippar.. men röstar på en backventil i en termostat blandare.. har du duschkabin kan du ju kolla den oxå..
Klicka här för att svara