Hej,

Har ett fem-stegs RO filter som jag försöker att installera. Men jag får det inte att funka! Finns det någon här på forumet som har ett RO och vet hur det beter sig när det funkar...

Jag har kopplat på följande sätt:

Inkommande vatten till för filter (tre stycken). Ut från för filter och in i membranet.

Två utgångar från membranet. Spillvatten till undre delen på pressure valve märkt in (på svenska?) och ut på motsvarande sida märkt out. Dricksvatten till övre delen på ventilen märkt in och ut på motsvarande sida märkt out.

Dricksvatten ut går vidare till en behållare/tank. Mellan tank och ventilen finns ett t-kors där en slangen går in till DI filtret och ut på andra sidan till tappvatten kranen.

Hoppas att ni förstår, skriver på mobilen, skulle annars ha bifogat en bild på kopplingen.

Nu till mitt problem:
När jag har kopplat enligt ovan beskrivning läcker det spillvatten när inkommande vatten är påkopplat. 30% dricksvatten och 70% spill. När tanken är full rinner det fortfarande spillvatten.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig och vet vad som är fel?

Bifogad bild.
Har testat med att skifta slangarna, grön nedan och blå ovan.

• ro-filter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inge här på forumet som har ett RO filter med separat tank och som kan berätta hur er inkoppling ser ut?

Göran.W
Nu vet jag inte vilken typ av RO filter du har men tar man det vanligaste filtret RO 400 så ska det inte kopplas direkt till en trycksatt tank utan ska kopplas till en tank som är trycklös och därifrån ska vattnet trycksättas till en tank som sen går till huset.

Vilken typ av filter är det frågan om?

Trycket på ingående vatten skall vara minst 50 psi, dvs 3,44 bar. Mitt tryck från hydropressen ligger mellan 3,6-4,2 BAR så det bör inte vara problemet.

Jag har fått en ny Shot Of Valve som testades före leverans men det blev ingen skillnad. Jag tänker byta Flow Restrictor (på svenska?) då jag tror mig ha läst att det kan vara orsaken till att waste water rinner konstant.

Någon som vet var man kan köpa en ny Flow Restrictor 300? Verkar vara svårt att hitta denna reservdel i Sverige.

Jag har köpt denna:
http://www.ro-man.com/shop/product_info.php?cPath=22_287&products_id=1584

Göran.W
Här finns Flow Restrictor 300 http://www.beachhouse-sunstone.com/product-info.php?Flow_Restrictor_300-pid146.html

Som jag uppfattar det är det bara en vanlig simpel back ventil.

Jag trode du köpt en sån här http://www.dometic.com/sv/Europe/Sw...enrenarmodeller/products/?productdataid=69218 eller någon av dom andra modelerna.

Den du har känner jag inte till en men backventil mellan apparaten och det renade vattnet kanske kan vara lösningen.

Prova ha tanken med det renade vattnet tom på vatten och se om det läcker ändå när du har inkommande vatten på till den.

Det brukar bli en stor mängd spillvatten i RO-system.

Jag har kopplat in ett par liknande system, på det sista finns det en "by-pass"-koppling med en kran, som kan stå i två lägen. Ena läget är för att spola rent membranet, står kranen i det läget så rinner vattnet hela tiden. Kolla om du har en sådan kran på ditt system.

/fth

anaitis skrev:
Det brukar bli en stor mängd spillvatten i RO-system.
Ja men det blir spillvatten även när tanken är fylld.

fth skrev:
Jag har kopplat in ett par liknande system, på det sista finns det en "by-pass"-koppling med en kran, som kan stå i två lägen. Ena läget är för att spola rent membranet, står kranen i det läget så rinner vattnet hela tiden. Kolla om du har en sådan kran på ditt system.

/fth
Kranen är stängd. Iofs, skulle det kunna vara något knas. Kanske stänger den inte igen helt. Får demontera och kolla...

Inget fel på kranen för backspolning. Kollade även flow restrictor och den verkar ok, men antar att man inte ser om den är trasig.

Håller just nu på att tömma tanken för att dubbelkolla ifall det läcker även när den är tom (har gjort det tidigare).

Jag tror dock att det är flow restrictorn, finns det verkligen ingen som säljer detta i Sverige? RO filter säljs, borde det då inte finnas reservdelar att köpa någon stans??

Tömde tanken helt men precis som tidigare så rinner det waste water.

Flow restrictorn är väll bara en strypning för att behålla trycket i RO membranet så att allt vatten inte går till avlopp. Den enda funktion denna har är att strypa avloppsflödet så att trycket blir rätt i membranet för att det rena vattnet ska orkas pressas genom RO membranet.
Bör ej läcka waste vatten även om du tar bort flow restrictorn när tanken är full med andra ord(dock blir den aldrig full utan denna monterad)

Kan det inte vara switchen(tryckbrytaren) som ska slå om när trycket i tanken är full och stoppa waste? Att denna "fastnat" och inte kan bryta att wasten flödar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.