Har köpt en slang med 22mm slätändor. De passar bra i 22mm kopplingar men det går inte att få in stödhylsor. Beror det på att det brukar vara ett hårda rör i en slätändor d v s att stödhylsor inte behövs ?

DSCN0507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödhylsa behövs inte i hårda rör,ser dessutom att vara mässingsrör vilket är hårdare än koppar,det kan även ha tjockare gods o då går ju inte hylsan i

Mikael_L
Det var uppe i någon tråd för några månader sen, och dom som kan detta meddelade att det inte behövs (eller ens kan) stödhylsa i sådan anslutningsslang.

Och jag försökte inte sätta stödhylsor i mina heller.

Krilleman
Glöm inte att kopplingen SKA vara godkänd för slät-ända mässing för att få en korrekt installation!

krilleman_215 skrev:
Glöm inte att kopplingen SKA vara godkänd för slät-ända mässing för att få en korrekt installation!
Både koppling (VSH - Super) och slang är köpta hos Rinkaby så jag har skickat en fråga dit för att utröna om de funkar ihop. Dock inget svar ännu...

krilleman_215 skrev:
Vilka kopplingar är inte godkänd för slätända..?

Krilleman
Adolf skrev:
Vilka kopplingar är inte godkänd för slätända..?
Montageinstruktion för VSH - Finns ingen info om typgodkännande att montera koppling på mässings-slätända.
Montageinstruktion för vatette - Finns ingen info om typgodkännande att montera koppling på mässing på svenska - Dock ett OK från norge!
Montageistruktion LK Conex - Här står det i klartext att dessa kopplingar är typgodkända för slätända mässing!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.