Lite frågor kring luftning som jag hoppas någon kan hjälpa till med.

Jag kan tyvärr inte ha min luftning längst ut på avloppsstammen.
1a) Efter luftningsledningen kommer (i samma rum) diskho/tvättmaskin, handfat, dusch och en wc längst ut 5m bort från den anslutande luftningsledningen. Är det ok eller bör jag sätt en luftningsventil vid wc'n?

1b) Om jag måste ha en luftningsventil, lägger jag helt enkelt in ett grenrör 110/50 innan wc'n och bredvid densamma drar upp ett 50-rör genom golvet på vilket jag monterar ventilen?

2) Enligt VVS-installatörernas Teknikhandbok bör avluftningen "vara minst 100 där DUT <-18gr, i övrigt minst 75". Misstänker att DUT är någon utetemperatur?! Jag har idag hål genom bjälklag och tak för ett gammalt 80mm gjutjärnsrör. Nog borde jag väl kunna återanvända det och dra luftningen med 75mm!?

5 meter är nog inga problem även om idealet är en luftning som avslutare på en stam. Om du tycker att vattnet drar ute lite dåligt eller vattenlåsen töms kan du sätta en vakumluftare vid tvättstället i ett senare skede.
DUT = Dimensionerande utetemperatur. (Lägsta tempen på orten ungefär)

Kanske bättre att sätta in ventilen på handfatet vid wc'n i så fall. Förhoppningsvis kommer det ju att vara någon typ av skåp där...

Ska jag tolka ditt svar på fråga 2 som om att det är ok med 75?! :D

Kan ju alltid slänga in en bild på't också...

Fasting70_Plan_080709_Badrum_vvs_2.jpg

Hej,

Vad är en vakumavluftare? Jag har problem med min avluftning och att det tränger upp avloppslukt. Kanske en sån kan avhjälpa mina problem?

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Det räcker med en 75 avluftare.
Vänta med vacumluftaren vid tvättstället och se hur det fungerar, förmodligen utmärkt.

rogge_vvs skrev:
Det räcker med en 75 avluftare.
Vänta med vacumluftaren vid tvättstället och se hur det fungerar, förmodligen utmärkt.
Will do. Tack för inputen!!!

hakan_wallin skrev:
Hej,
Vad är en vakumavluftare? Jag har problem med min avluftning och att det tränger upp avloppslukt. Kanske en sån kan avhjälpa mina problem?
Mvh Håkan
[länk]

En sådan här t ex http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=7538. Sitter en gummiflärp i den som släpper in luft i avloppssystemet, dvs när det blir undertryck i det pga av att någon t ex spolar. Flärpen släpper däremot inte ut luften ur avloppssystemet. Däremot ska man helst inte ha den i "frysbart" utrymme - t ex vind - då gummiflärpen riskerar att sluta fungera med följda av att du får ut fukt och odör. Jag har dock haft en temporärt i flera år på min vind och har inte haft några problem. Men nu ska den bort...

Om man snarare har övertryck i luftningen då? Har problem med återkommande avloppslukt i bad och duschrum, när jag lyfter på vattenlås till golvbrunn så känns det ett tydligt övetryck då det är kännbar luftström från avloppet, är det som det skall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.