Hejsan har precis köpt ett äldre hus.
1958 De bytte tydligen ut varmvattenberedare för några år sedan.
Samt vatten slangen ifrån gatan in i huset byttes för något år sedan.

Jag Renoverade badrummet direkt när jag flyttade in.
Och efter bara någon vecka såg jag att den vita golvbrunnen hade fått massa prickar.
Sen syns det i kattens vattenskål, Den rostfri och det syns prickar i botten.

Och tyvärr blir alla vita kläder förstörda när man tvättar.

Vad kan detta bero på?
Det är gamla ledningar i huset.
Kan det hjälpa med något filter till tvättmaskinen i allefall? så man kan tvätta.

Vattnet smakar bra och inga fel så sett.

Mvh

Vatten från gatan?? Är det kommunalt eller egen brunn?

Kommunalt

Har du något tryckkärl sitter monterat på inkommande vatten? Verkar som att du har nåt som ligger och har ansamlat sig.
Du säger gammalt hus! Är det en mindre kommunal anläggning, eller nån samfällighet.

Så mycket järn som du beskriver borde inte komma från dina rör.
Troligen ligger det järn som oxiderar någonstans.

Det är inte så att du har gamla galvade järnrör kvar på det inkommande vattnet och vidare i huset, dvs från vattenmätaren?

Hur ser det ut i vattenmätaren? Är det skitigt i den?

Tryckkärl har jag inte sett något.
Vattenmätaren hur kollar jag det?

Det kommunala vattnet ifrån gatan byte de ledning för något år sedan. Till 'gummi'
Sen ifrån vattenmätaren är det gamla rör ifrån 1958-59.
Har har varken sett något filter eller tryckkärl. Förr va varmvattnet i olje pannan. Menför ca 5år sedan satte de in varmvatten beredare separat istället .
Jag är helt ny med allt som har med hus att göra. Vore tacksam med hjälp och förklaringar.

Lyft på locket och kolla i glaset.

Jag lyfte på locket då ser man siffror mm allt va jätte rent. :(

Ring kommunen och fråga om det är andra i ditt område som har samma problem.

Jag jobbar på kommunen där jag bor med vatten och avlopp, vi har ett ställe med problem där sista huset på en ändledning får brunt vatten ibland. Vet inte hur det ser ut där du bor, men är mätaren ren så är den antingen bytt relativt nyligen eller så är risken stor att det är dina ledningar i huset som fäller ut rost..

Men ring kommunen!

jonaslatt skrev:
Tryckkärl har jag inte sett något.
Vattenmätaren hur kollar jag det?

Det kommunala vattnet ifrån gatan byte de ledning för något år sedan. Till 'gummi'
Sen ifrån vattenmätaren är det gamla rör ifrån 1958-59.
Har har varken sett något filter eller tryckkärl. Förr va varmvattnet i olje pannan. Menför ca 5år sedan satte de in varmvatten beredare separat istället .
Jag är helt ny med allt som har med hus att göra. Vore tacksam med hjälp och förklaringar.
Skulle gissa på att det kan de vara de gamla järnrören som har börjat släppa små partiklar, t.ex. nya frisk slang från gatan istället för ett gammalt järnrör som hade blivit igensatt och så får du högre tryck i dina egna gamla rör.

Vilket innebär att det kommer bli mer eller minska med tiden? Finns det något filter man kan koppla på slangen till tvättmaskin?

Med järnrör från -58 ska du nog budgetera ett stambyte inom en inte allt för avlägsen framtid. Men problemet med partiklarna borde minska med tiden. Du kan installera ett patronfilter för att slippa rostflagorna, det är inte särskilt dyrt. Finns tex. på Rinkaby rör.

Det är inga rostflagor.
Det är rent och fint vatten men det blir prickar i vissa skålar m,m efter ett tag, men kanske e samma sak?

Om någon kan bifoga någon länk på vilket filter jag ska satsa på så vore detta kanon.
Ska va för "rost" är det samma som järn?
kollade snabbt men fanns en hel sjö med olika filter för olika saker.
Först och främst ska jag ha ett för "kall"vatten som jag kan sätta på slangen till Tvättmaskinen så kläderna inte blir förstörda.
Vilket tryck det är m.m vet jag inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.