Det tar ca 25 sekunder att få varmvatten till badrummet så har en fundering vilken dimension jag skulle kunna byta till på min varmvattenledning.

Idag ser det ut så att från beredaren i källaren går det en 22mm huvudledning med en avstickare nästan direkt upp genom golvet till köket så där är inga problem med väntetid. Huvudledningen går vidare i källartaket ungefär 5-6 meter som sen viker upp genom golvet till badrummet. Där dom går upp till badrummet ska jag sätta T-koppling och dra 12mm rör ut till garaget hade jag tänkt.

Men skulle jag kunna byta hela 22mm röret från avstickaren till köket och fram till T-kopplingen, till 15mm eller kanske t.o.m 12mm?? Med 15mm skulle jag tjäna ca 1 liter vatten så det är väl ungefär 5 sekunder. Med 12mm ca 1-2 sekunder ytterligare.

Har du god marginal på trycket så kan det vara idé att byta 22:an till ett 15mm rör. Nu drar man allt som oftast 16 mm PEX eller PAL istället iofs.

Är det värt jobbet för att vinna några få sekunder?

Jag kanske tog i lite när jag tänkte att flödet är 0.2l/s i tvättstället. Kanske bara är hälften? Isåfall ger det ju närmare 10 sekunder besparing. Jag irriterar mig varenda dag på att det tar sån tid... Jobbet borde inte bli så farligt jobbigt eftersom det bara är ett rakt rör. Kapa i båda ändar och skarva dit ett nytt?

Du kan ju mäta ditt nuvarande flöde genom att spola upp en graderad tillbringare och klocka detta. Ett klenare rör ger dig sedan inte bara mindre vattenvolym som står och kallnar, utan också ett ökat mottryck vid vattenuttag. Skillnaden mellan 20 mm invändigt och 11,6 mm (16mm PEX) invändigt ger dig mellan 8-9 ggr större tryckfall på den sträckan (om jag nu överslagsräknade rätt, om arenaskilladen är en faktor 3). Det kanske ändå är försumbart för att du har ok ingående tryck.

Jag hade snöat in på prisolrör både ut till garaget och den där 22mm ledningen jag tänkt byta, men PEX verkar ju vara bra mycke billigare per meter. Är det krångligare att installera?
Ska mäta flöde och tid till varmvatten när jag kommer hem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.