Vatten & Avlopp
Arne999: JAg har redan gråvatten avlopp till stugan som går till en separat trekammarbrunn. Det nya avloppet ska alltså bara ta hand om toan
gurraj71: Problem solved, det var helt enkelt en rejäl kaka i 3kammarbrunnen som täppte utförselv av avlopp. En slamsugning så var allt ordnat.
blandaren: Jag fick tag i en "purus" insats som var knappa cm för liten i diam. Men med lite silkon så sitter den tills vidare iaf, ingen mer lukt. Tack för alla tipsen.
saxnäbb: Hej! Kan "eget 3 kammars avlopp" stå för många olika varianter? Till exempel 3 kammarbrunn utan markbädd. Att gamla 2-kammar brunnar kan sakna infiltration/markbädd är väl inte ovanligt men en 3-kammar brunn? Låter oroväckande. Vad tycker ni?
jkarlberg: Till vänster är alltså matningen som kommer från källaren, som mynnar ut till badrummet köket och övervåningen. Måste ju fortsätta röret som är till höger i bjälklaget till andra sidan. Frågan är om man ska köra med slang eller lödda rör, går att ha en inspektionslucka bakom kylen iofs Sent from my GT-I9100 using Byggahus
zenobia: Öppna alla kranar inne och se om du får vatten i trekammarbrunnen. Bör synas tämligen omgående. Tillägg: Vi bytte den rinnande toastolen mot en snålspolande 2 resp 4 liter om jag inte minns fel.
BigGitt: [citat] Ingen aning. Numera behövde vi det mubstycket då trycket är mycket lågt. Med vanlig kom det bara lite vatten. Med denna får man luft i vattnet. Mycket bättre stråle. Jag gissar att det krävs dubbla mängden vatten med vanliga.
Malten: förstår TS resonemang, håller på å river ur vårt badrum nu åxå, huset byggt -52, å ja vart imponerad av att dom 60år gammla gjutjärnsrören å brunnen ser bra ut, där ja har rivut upp nu, sen vet man ju inte med resten av rören i huset.
Göran.W: Så stor plats tar den inte för den är inte mer än 120x100 cm men det hade räckt med något på 300 liter för då räcker det till att tappa upp ett bad utan att tömma den. Det sitter en back ventil i brunnen men jag tror även där sitter en halv dålig i pumpen om jag inte mins fel.
Göran.W: [citat] Man har 10 liter vatten lagrat i brunnen per meter så det finns mer än 300 liter i brunnen plus det som finns i hydroforen så både diska, tvätta eller bada funkar fint.
Göran.W: Vanlig jetpump vid stranden. Pem 32 sug ledning Pem 32 På tryck sidan räcker till att ge ca 30 liter i minuten lite grovt räknat. Men det är inte fel att sätta Pem 40.
Alfhem: Undrar om man kan använda sanitetskitt under en porslinsho som ska monteras nedsänkt i en laminat skiva?Måste man ha silikon i skarven också eller räcker det med sanitetskitt?
Krilleman: Normal standard här är ju att rörisen vill ha ut sin luftning på yttertaket på ett korrekt sätt. Vilket kan ge tre olika alternativ: 1: Rörisen är driftig och har en tigersåg med lämpligt blad och han sågar upp det hål han behöver för en 110 luftning, (allt annat än 110 är inte OK vid luftning i kallutrymme) Och sticker ut röret 60cm ovan tak! Sen kommer takläggaren och tätar.
evakat: Hej Vi har mulltoa med urinseparering och tar hand om både urin och fekalier. Uppsala kommun vill att man tar hand om urinen själv och sprider den på tomten. Fekalierna komposterar vi (tillstånd av miljökontoret). Du kanske har all information om du går in på kommunens hemsida. Lycka till.
aedwall: Varför dubbelposta? Var du inte nöjd med svaren i juridikforumet? http://www.byggahus.se/forum/juridik/189868-avtalsservitut-gemensam-filtreringsbadd.html
Adolf: Ja, Tryckfall har du ju över backventilen, vid större flöden.
JOW: Den blir ju inte tom för att du förbrukar varmvattnet, kallvattnet måste ju trycka ut varmvattnet. Däremot sparar du några kronor av uppvärmt vatten, men det är nog otroligt marginellt. Om du nu vill spara dom kronorna eller hellre dränera kallt vatten, slå av vvb, använd vattnet, när det blir kallt, stäng kallvattentillförsel dränera ur enligt ovan.
Johan Gunverth: Kör med Poloplast NG om du vill ha ljuddämpande rör. Annars kan baka in rören med tung isolering, typ mattor för motorrum i båtar.
gromit42x: Vad skulle du göra med vattnet ifrån den avgrävda takvattenledningen? Leda ner till samma brunn och dräneringsledning? Skulle bestämt avråda ifrån det. Det kommer mycket vatten i dom rören då det regnar. Det blir nog till att dra takvattnet åt andra håller (och eventuellt ansluta vid nästa hörns stuprör) Kan möjligen tänka mig att man kunde ansluta golvbrunnen utanför dörren
larsbj: Vår brunn är 40 m rörmockaren rekommenderade SQ2 till 4 hushåll men vi resonerade som dig och valde SQ3 Vet inget om 3-fas modellerna.
Norrhyttan: Jag tillhör den försiktiga kategorin som tycker att man inte ska stöta sig med grannar om det inte är absolut nödvändigt - men i det här fallet verkar det vara just absolut nödvändigt. Ge på honom med hela tunga artilleriet!
momin: [citat] Jo, samma firma som installerar pannan och det runt omkring måste ju starta upp allt o se så det funkar. När man sen bott i huset nån vecka så kommer ju en ventfirma och finjusterar allt och undervisar lite i hur det funkar. Återkommer när offerterna är genomlästa/godkännad och accepterade av oss och GAR-Bo. /momin
dunken: Ska bygga egen stenkista , men vilken klass på duk ska man ha ?
Stew: Tack för hjälpen PNO. Det blev följande: 4667 PEM-slang 20 x 100 m 1 570,00 570,00 2272 Beulco 66 inv.20x15R 2 71,80 143,60 2590 Tappkran med väggfäste 1 196,00 196,00 8233 Gul fördelare 1 143,00 143,00 Fördelaren har en diamater på 20mm medans min utkastare har en diamater på 15mm. Finns det adaptrar för detta? Har en i plast tror jag, men finns det även i mässing? Mvh Stefan
Fairweather: [citat] Rören mycket riktigt vajar på anslutningarna men det beror på att väggen som prisolrören var monterade i är borttagen och rören hänger fritt. Nu är prisolrören och kopplingarna borttagna och rören genom golvet är pluggade så länge. Rören i golvet var 16 mm kopparrör. De nya klämringskopplingarna har på ca en vecka inte läckt :) Den nya dragningen blir antagligen som du
Daniel78: [citat] Ett membranvattenlås fungerar genom att det släpper in luft när det blir baksug i avloppet, så det kommer inte upp någon lukt igenom det. En vakuumventil fungerar likadant, fast måste monteras "bredvid" vattenlåset. Purus har en mängd olika membranvattenlås som passar olika modeller av handfat. http://www.purus.se/sv/Produkter-2/Inomhusavlopp/-PUM---Purus-Universal-Membran/ Har