Byggahus.se
Jag funderar på att dra in vatten i en stuga, men har inte gjort sådant förut.
Tanken är att gräva ner en PEM-slang fryssäkert och sedan gå upp till huset genom krypgrunden. PEM-slangen kommer från en annan byggnad som hålls uppvärmd året om.
Då stugan inte är uppvärmd om vintern måste frysproblemet lösas.
Jag vill dock ha möjlighet att koppla på vatten även under vintern vid behov.

Min tanke är att sätta en kulventil på inkommande PEM-slang och direkt efter sätta en utkastare som jag kan tömma resten av stugan genom. Lösningen innebär att det kan komma att stå vatten innan ventilen som riskerar att frysa.

Några frågor:
1 Klarar en vanlig kulventil som sitter på en PEM-slang av frysning?
2 Är det lämpligt att låta inkommande slang frysa, och värma upp den med exempelvis el vid de tillfällen man behöver vatten på vintern?
3 Finns det något smidigt sätt att helt förhindra frysning just vid inloppet till huset, utan att värma huset?
4 Riskerar utkastaren att frysa / gå sönder om jag slår på vatten i stugan, eller kommer flödet i närheten vara tillräckligt för att hålla den tinad? Jag behöver som sagt utkastaren för att tömma huset.
5 En större fråga, hur brukar man lösa inkoppling av vatten till en stuga som står kallt om vintern, men ibland används?
6 Kan det vara lämpligt att dra in även varmt vatten, och på så sätt slippa en beredare? VV finns i den andra byggnaden, ca 10 m bort.

1. Avstängd kulventil i kallt utrymme brukar inte bli något bra. Vattnet som står inne i kulan fryser och spränger ventilhuset. Använd någon annan typ av ventil som inte får instängt vatten i sig i avstängt läge. Själva PEM-slangen tål dock oftast nerfrysning.

4. Utkastare är i allmänhet byggda så att själva ventilen sitter på insidan av väggen och sedan är det som sticker ut självdränerande just för att inte frysa. Men det hjälper ju inte om det är kallt innanför väggen också.

Tänk även på att vissa typer av blandare inte trivs så bra med frysning. Gäller främst spak och termostatblandare som har en massa kanaler i sig som inte alltid är så lätta att tömma på hösten. Gamla tvågreppsblandare är säkrare på det viset.

Det finns självtömmande kulventiler som tömmer kulan på vatten när man stänger ventilen. Vi har sådana för vårt sommarvatten i ett stugområde och de har klarat sig i årtionden. Eftersom de är huvudavstängning till respektive fastighet ligger de ovan mark en bit innanför tomtgränsen och de har klarat sig i årtionden. :)

Tidigare gjorde vi så här när vi kallställde vår stuga.

1) Stäng av huvudavstängningen - självtömmande kulventil.
2) Plocka isär grovfiltret efter huvudavstängningen.
3) Öppna tömningsventilen i systemet - ska finnas en tömningsventil monterad på lägsta punkt i systemet.
4) Öppna samtliga kranar och anslutningar inne i fastigheten. Detta gör att vattnet rinner ut genom tömningsventilen.
5) Töm varmvattenberedare.
6) Töm tvättmaskinen på vatten i pump.
7) Plocka bort blandare och förvara frostfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.